- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 158990 - 92/2
- وزن: 0.30kg
زندگی و مهاجرت آریائیان بر پایه گفتارهای ایرانی
نویسنده: فریدون جنیدی
ناشر: بلخ
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 286
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1386 - دوره چاپ: 4
مروری بر کتاب
مصور
...خوشبختانه در این زمان بیست و شش ساله بسا از تیرگیهی سرگذشت نیکان ما که با آشوب و ویرانی و سوختار و کشتار دیگران پدید آمده بود، روشن شد، از آنمیان، پیدا شدن ۵۴ کوزه آب کردن مس شش هزار ساله در اریسمان کاشان که تاریخ درست آغاز هنگام فریدون را براست داشت، و روشن کرد و نیز پیدا شدن یک گلنوشته در هلیل رود بلوچستان که پانضد سال پیشتر از کهنترین نوشتههای نگارهای سومر پدیدار شده بود و پدیدائی نوشتن و دبیری را در ایران نشان داد و پیدا شدن «کوس» پایتخت آریائیان پس از ستم بابلیان نزدیک شهر آمل…
در سرچشمههای علوم انسانی اینگونه به دانشجویان آموزش داده میشود که آریاییان قومی مهاجر هستند که در تاریخی ناروشن و از سرزمینهای سردسیر شمالی، در اثر سردشدن و افزونی جمعیت، رو به سوی جنوب رهسپار شده و با از بینبردن بومیان فلات ایران به عنوان قومی یورشگر، خود، جایگزین آنان شدهاند.
البته جای شگفتی نیست چراکه این سرچشمهها خود وامدار کتابهایی هستند که از نویسندگان غربی گرفته شدهاند و آرمان بیشتر آنان از بین بردن پیشینهی نیکِ مردمان این مرز و بوم و همچنین گسترش ناامیدی در میان آنان است تا بتوانند در درازمدت با روشهای گوناگون بر منابع طبیعی و انسانی این سرزمین چیره شوند و از آن بهرهمند شوند.
برای ایرانیان از روزنه چشم بیگانگان به جهان نگریستن ره رستگاری نیست و از دیدگاه آنان به ایران نگریستن مایه شرمساری است!» و بر پایهی همین باور، همهی یافتهها و گفتههای غربیان دربارهی تاریخ این سرزمین اهورایی را به کناری میگذارد و خود میکوشد بر پایهی «گفتارهای ایرانی» و در بالای همه شاهنامه و اوستا به ردیابی زمانهای تاریک این تاریخ بپردازد.
این گونه است که جنیدی میکوشد بر پایهی گفتارهای کهن ایرانی و از میان نمادهای گوناگون نکتههای روشنگر تاریخی را بیابد و با یاریگرفتن از یافتههای زمینشناسی و باستانشناسی «تاریخ مدون» آریاییان را دریابد و بازنماید و چه بسا در این راه دشوار و پرسنگلاخ کامیابیهایی هم داشته است.
نویسنده، پژوهش خود را با چگونگی آفرینش آغاز میکند و بررسیهایش را تا زمان مرگ فریدون و «جدائی کامل کشورهای آریائی» دنبال میکند. پس از جستارهای آغازین دربارهی آفرینش و بشر نخستین و پیدایی پادشاهی از دورهی فرواک (سخنگویی بشر) یاد میکند؛ سپس به بازیابی نماد اژدها میپردازد و آن را برابر با آتشفشان بر میشمرد. در دورهی هوشنگ خانهسازی، پیدایی آتش و قانون بررسیده میشود.
در بخش دیگری از کتاب نویسنده تاریخ پیدایی سلاح و رامکردن اسب و دیوان و نویسندگی و خط و پیدایش دین را تا دورهی تهمورس میرساند. یافتههای تمدنی و پیشرفتهای فرهنگی آریاییان همچون سرشتن گل و سفالسازی و خانهسازی و پیدایی فلز و فلزکاری و دورهی مادرسالاری و… تا دورهی فریدون ردیابی میشود و سرانجام جدایی کشورهای آریایی در زمان فریدون به انجام میرسد. این پژوهش میتواند – و باید – بنیادگذار شاخهای نوین باشد از دانش شاهنامهپژوهی و ایرانشناسی تا از این راه زوایای گنگ و تاریک تاریخ ایران روشن شود.
فهرست
آفرینش از نظر فردوسی
پادشاهی
سخنگویی بشر
خانه سازی و اسکان بشر
پدایی آتش
رام کردن اسب
پیدایی دین
پادشاه آریائیان
دیوان
نویسندگی و خط
تولید آلات جنگی
قربانی ایرانیان
شهر ناز و ارنواز
قبایل آریایی
آمیزش آریائیان با زنان جنوب غربی ایران
پیوند ایران و اروپائیان
جدایی کامل کشورهای آریایی
و ...