- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 164095 - 113/1
- وزن: 0.40kg
زمانبندی در سینمای انیمیشن
نویسنده: هارولد ویتیکر , جان هالاس
مترجم: سلیمان شریف پور
ناشر: بنیاد سینمایی فارابی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 152
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1372 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
مصور
زمان بندی در انیمیشن مبحث مهمی است چون اگه زمان اختصاص داده کند باشد، تماشاگر را گیج می کند یا زمان بندی آن تند باشد تماشگر مفهوم را در نمی یابد. زمان بندی نکاتی دارد که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.از آنجا که هرگونه اجرای صحنهای و یا روی صفحات نمایش نیازمند درک اصولی از زمانبندی است، کتاب حاضر به زمانبندی با تمرکز بر سینمای انیمیشن میپردازد. مبنای آموزش نیز براساس طراحی دستی، اختصاص یافته است. حتی امروزه نیز چندین درصد از کارهای انیمیشن، با دست ترسیم میشوند، که در این کتاب بهطور کامل تشریح شده است.
از آنجا که هرگونه اجرای صحنهای و یا روی صفحات نمایش نیازمند درک اصولی از زمانبندی است، کتاب حاضر به زمانبندی با تمرکز بر سینمای انیمیشن میپردازد. مبنای آموزش نیز براساس طراحی دستی، اختصاص یافته است. حتی امروزه نیز چندین درصد از کارهای انیمیشن، با دست ترسیم میشوند، که در این کتاب بهطور کامل تشریح شده است.
انیمیشین یا همان پویانمایی، چیز تازهای نیست و اگر از ریشههایش که به دوران نوسنگی بازمیگردد، بگذریم، فناکیس توسکوپ، زوتروپ، پراکسینوسکوپ و فلیکربوک، قدیمیترین اسبابهای زنده نگاری محبوب اختراع شده در سده هجدهم میلادی و مقدمه شکلگیری انیمیشنی هستند که در قرن نوزدهم و بیستم تکامل تکنیکی یافت و امروز به نقطهای رسیده که برخی تصاویر خلق شده با فناوریهای روز تولید انیمشین از تصاویر واقعی قابل تمیز نیست.
این فناوری پیشرفته، عملاً بخش چشمگیری از جلوههای ویژه را متروک ساخته و منجر به آن شده تا بتوان شگفت انگیزترین اتفاقات را به واقعیترین شکل ممکن به تصویر کشید و رقص فریمهای طراحی شده مقابل دوربین از واقعیت مجسم، طبیعیتر جلوه کند و آینده بس شگفت انگیز را پیش روی فعالان و مخاطبان این عرصه قرار دهد؛ آیندهای که در آن انیمشین کارکردهایی عجیب همچون بازسازی میدان جنگ داشته باشد و یک مبارز به جای حضور در مانور واقعی، در محیطی که تفاوتی با جنگ ندارد، حضور یابد و در نهایت بتوان توانمندی مبارز را کامل ارزیابی کرد
با این که مطالعه ی سینما از زمان ورود این رشته به برنامه های دانشگاهی در اوایل دهه ی 1960 تا حد زیادی گسترش یافته است، اما مطالعه ی انیمیشن همچنان در حاشیه باقی مانده است.در حالی که بسیاری از دانشگاه ها و کالج ها دارای دوره های آموزشی تولید انیمیشن هستند، اما فراگیری زیبایی شناسی ساختار و تاریخ و نظریه انیمیشن عموماً به یک واحد اختیاری تنزل پیدا کرده است که آن هم گاه به صورتی اتفاقی عرضه می شود و یا اصلاً تدریس نمی شود.در برخی موارد نیز که درباره ی انیمیشن بحث می شود، آن را به عنوان زیر مجموعه ی یک موضوع دیگر، مثل سینمای پیشرو(آوانگارد) قرار می دهند.
"کتاب هنر در حرکت، زیباشناسی انیمیشن، نخستین کتابی است که بررسی جامعی در مورد زیباشناسی انیمیشن در اشکال مختلف آن دارد. در نتیجه میتواند به عنوان یک منبع اصلی در اختیار محققان، دانشجویان و تمام اشخاص که در این رشته فعالیت میکنند قرار گیرد.
شش فصل نخست کتاب، پژوهشهای گستردهای در مورد رابطه انیمیشن و ارتباط جمعی (رسانهها) را شامل میشود. سپس بر روی مسائل زیباشناسی انیمیشن دوبعدی و سهبعدی، انیمیشن محدود و فناوری نوین تمرکز میکند. هفت فصل بعدی کتاب شامل مطالعات گوناگون در مورد انیمیشن انتزاعی، تماشاچیان، نمایش و تاثیرگذاریهای نهادینه شدهاش میباشد.مارین فرنیس، نویسنده کتاب که بنیانگذار نشریه نیز میباشد، استادیار و مدیر بخش مطالعات سینمایی دانشگاه چپمن در ایالت کالیفرنیا است."