- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 133444 - 96/9
- وزن: 0.30kg
دو فیلمنامه ؛ اردت و روز خشم
نویسنده: تئودور درایر
مترجم: بابک احمدی
ناشر: نشر نی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 270
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1381 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
صد سال سینما، صد فیلمنامه
کتاب مصور حاضر اختصاص دارد به متن دو فیلمنامه روز خشم و اردت به کارگردانی کاتئودور درایر، کارگردان دانمارکی .
کارل تئودور درایر چهره شاخص سینمای دانمارک و از برجستهترین فیلمسازان تاریخ سینماست. شاید مشهورترین فیلم او مصیبت ژندارک باشد، ولی بسیاری از منتقدان همچنین روز خشم و اردت را (در کنار گرترود و البته خونآشام) از شاهکارهای او قلمداد میکنند.
«آن چه من در فیلمهایم جستوجو میکنم، آنچه میکوشم تا به دست آورم، راهیابی به اندیشههای بازیگرانام از طریق بیان و حالتهای چهرههای آنهاست. زیرا این حالتها هستند که منش شخصیتها، احساسهای ناآگاهانهشان، و رازهایی را که در ژرفای این روح زندگی ماندهاند، آشکار میکنند. این نکته بیش از هرچیز دیگر توجه مرا به خود جلب میکند، و نه فنها و شگردهای سینما» درایر
فیلم روز خشم براساس نمایشنامه آن پدرسدوتر نوشته ویرز ینسن، نمایشنامه نویس نروژی ساخته شده است .این فیلم شش شخصیت اصلی دارد . دو مرد به نام آبسالون و لائورنتیوس کشیشهایی اقتدارگرا بوده نسبت به خواست و نیک بختی دیگران بیاعتنایند ;یعنی با قدرتی بی مرز در آزار رساندن به دیگران، پروندهسازی، کشتن و سوزاندن .
شخصیت دیگر، مارتین، پسر آبسالون، جوانی است که در برابر نیروی عشق، و هم در مقابل نظم حاکم و قاعدههای اخلاقی و اجتماعی ناتوان بوده و در پایان آشکارا راه دو مرد دیگر را بر میگزیند .از سه زن فیلم، یکی به نام مارته در میانه فیلم به اتهام جادوگری سوزانده میشود .دیگری مرته مادر آبسالون پیرزنی است حسود، خشن و اقتدارگرا و سومی آن، زنی جوان و زیباست که در نوجوانی ناگزیر به همسری کشیشی سالخورده درآمده است .
در میانه فیلم، آن به مارتین دل میبازد، عشقی پرشور و زمینی که در برابر نیروهای مقتدر اجتماعی و اخلاقی رنگ میبازد و سرانجام در پایان فیلم، آن به اتهام جادوگری و قتل در میان شعلههای آتش جان میبازد .