- موجودی: موجود
- مدل: 196125 - 90/1
- وزن: 0.50kg
روحی برای آفریدن
نویسنده: محمدمهدی تابع قانون
ناشر: پلک
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 214
اندازه کتاب: رقعی گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1383 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
مصور
دیباچهای بر فلسفه و کاربرد هنرهای رزمی
نگارنده در این کتاب، تحقیقات، مطالعات و تجربیات خود را دربارهی هنرهای رزمی گرد آورده، کاربردهای این ورزش را تحلیل کرده و تاثیرات آن را بر روح آدمی متذکر میشود. در لا به لای کتاب تصاویری چند از تمرینات مختلف به چاپ رسیده است....
تاریخچه هنر رزمی در آسیا از فرهنگ سنتی رابطه استاد و شاگردی و تحولات مترقی ناشی از این ارتباط بهره برده است. هنرجویان در سلسله مراتب محکم پیروی از استاد آموزش میبینند. مربی به طور مستقیم چگونگی پیشرفت آنان را زیر نظر قرار داده و مراقبت مینماید که هنرجویان اطاعت کامل از قوانین و روشهای آموزشی را داشته باشند. البته هنرجویان تازه کار درک کاملی از انگیزهی مربی، اهداف متعالی هنر رزمی و… ندارند، چرا که هنوز به شخصیت استاد، آرمانهای اصلی و زیربنایی هنر رزمی پی نبردهاند.
اساتید، افراد مبتدی را تشویق به تکرار و تمرین مداوم فنون و کاتاها میکنند و در این مسیر، نقاط ضعف آنان قدم به قدم به سمت بهتر شدن رفع میگردد. در سلسله مراتب درجات رزمی مربی و استاد مثل برادر یا خواهر بزرگتر هنرجو نیست. نقش او بیشتر شبیه به یک دایی یا خاله بزرگتر است که همواره نگران وضعیت جوانترها است. در سبکهایی که به شکل مدرن و امروزی در آمدهاند، هر چند سال یکبار، از هنرجو آزمون بهعمل میآورند تا میزان تسلط او به هنر رزمی مربوطه را محک زده، ارزیابی نموده و تعیین سطح کنند.
ولی در بیشتر سبکهای قدیمی چینی آزمون وجود نداشته و هنرجو بایستی به شکلی سنتی، سالها بدون احراز درجه به تمرین و آموزش سخت و طاقت فرسا بپردازند، تا زمانی که استاد نسبت به او احساس رضایت نموده و تجربهاش را قابل قبول بداند. ناگفته آشکار است که چنین روشهای باستانی، با معیارهای دنیای پویای کنونی، همخوانی نداشته و غالبا این دسته از هنرهای رزمی، سبکهایی منسوخ و فراموش شده و در فلسفه سبکهای مدرن روشی ناکار آمد و ضعیف به شمار میآیند. بدون پیشداوری بر اساس آنچه مشهود است، نوگرایی و مدرن شدن در ژاپن و سبکهای مختلف کاراته، بیش از دیگر نقاط خاور دور و آسیا جلب توجه میکند.
هر هنر رزمی، تاریخی کوتاه یا طولانی از پیدایش مسیر طی شدهاش تا امروز را دارد و به دو بخش تقسیم میشود. تاریخ جدید و تاریخ قدیم.در دوران جدید هر سبکی به راحتی قابل بررسی است. استاد کجا تعلیم دیده؟ چند سال تجربه دارد؟ تا چه حد در هنرهای رزمی سواد و آگاهی دارد؟ آیا محوز دارد؟ فلسفه او از تعلیم هنر رزمی چیست؟ و…
سؤال آخر جوابهای متعددی، بسته به فلسفه مربی، دارد. یک مربی به دنبال پرورش بازیکنان مستعد و توانا برای شرکت در مسابقات و کسب مقام است، استاد دیگری شیوههای متنوع فنون دفاع شخصی را تجزیه و تحلیل میکند و آموزش میدهد. استادی در صدد بسط و گسترش اندیشههای مصلحانه و انسان دوستانه و پرورش معنویات اخلاقی و روانی است و… که در کل، جزییات عملی این سه گروه تفاوتهای فاحشی با یکدیگر دارند.
بررسی دوره قدیم هنرهای رزمی، از نقطه نظر تاریخی (لااقل در مفهوم اصیل کلمه تاریخ)، یافتن حقایق و ریشهها، قدری دشوار است. مفاهیم اسطورهای که در بین هنرجویان رزمی رواج دارد تا حدی زیادی چهره واقعی حقایق و مستندات را پوشانده است. ریشههای هنرهای رزمی در قرون گذشته انکار ناپذیر میباشد. منظور اینست که اهمیت و جایگاه هنرهای رزمی بر وقایع و رویدادهای حقیقی آن استوار نیست. حقایقی نظیر اینکه در فلان سال؟ ۲۰۰ سال پیش کدام استاد کجا به دنیا آمد؟ نزد چه کسی و چه یاد گرفت؟ دانستن مطالبی از این دست مفید هست، ولی تعیین کننده نیست. منظور من آن است که جلوه اسطورهای و افسانهای هنرهای رزمی تأثیر شگرف و به سزایی در گسترش و پیشرفت آن داشته است