- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 125638 - 103/6
- وزن: 0.20kg
رقص خون آشامان
نویسنده: ژرار براش - رومن پولانسکی
مترجم: مهرآور جعفر نادری
ناشر: نشر نی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 135
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1385 - دوره چاپ: 1
کیفیت : نو ؛ گوشه ی جلد رویه کمی تاخوردگی دارد.
مروری بر کتاب
100 سال سینما - 100 فیلمنامه - مصور
قصد ما در این مجموعه ، در کنار اهداف آموزشی ، تلاش برای انتشار متن هایی با اصالت و ظرافت ادبی ست ؛آثاری که بتوانند هویتی مستقل از فیلم ها داشته باشند وامیدواریم لذت خواندن یک متن ادبی را به خوانندگان شان بچشانند .در هر مجلد ، همراه با فیلمنامه ، زندگی نامه نویسندگان و کارگردان فیلم و چند نقد نیز قرار دارد تا مجموعه ای خواندنی و خودکفا فراهم شود .
رقص خونآشامان شاید دو دهه قبل در کارنامه پربار رومن پولانسکی فیلم کوچک و کماهمیتی به نظر میرسید. منتقدان ترجیح میدادند به بچه رزماری (فیلم شاخص این کارگران در ژانر وحشت) یا محله چینیها (بازسازی پرجزئیات فضای فیلم نوآرهای دهه چهل در دهه هفتاد) و مستأجر (فیلم اکسپرسیونیستی اواسط دهه هفتاد) یا حتی مکبث و تس (در مقام اقتباسهایی از شکسپیر و تامس هاردی) توجه نشان دهند؛ در میان فیلمهای اولیهاش نیز چاقو در آب و انزجار همچنان جایگاه خاصی داشتند، اولی بهدلیل فضای استعاری آبستره و تصویرهای بهیادماندنیاش و دومی بهدلیل حضور چشمگیر کاترین دونو و انتقال احساس ترس از فضای بسته.
اما حالا این فیلم بازیگوش و کمادعای دهه شصت، میتواند پیشبینی ژانری تلقی شود که در دهه ۱۹۹۰ و چندسال که از هزاره سوم میلادی پشت سر گذاشتهایم، مقام شاخصی در میان ژانرهای سینمایی کسب کرده است: هجویه. نکته جالب فیلم پولانسکی این است که بهرغم شخصیتها و موقعیتهای کاریکاتوری (و حتی در مواقعی، اسلپ استیک) هرگز به ورطه لودگی و لوسبازی نمیلغزد و همان وسواس همیشگیاش در ایجاد فضا در آن بهچشم میخورد: طراحی شگفتانگیز صحنهها و استفاده از ویژگیهای معماری خاص قصر خونآشامان (مثلاً پشتبام شیبدار برفگرفته و راهروهای طویل و دهلیزهای مخفی) برای ایجاد موقعیت کمیک؛ میزانسنهای پرجزئیات (صحنه رقص)؛ و حضور عنصر وهم و دایره به کمک چهرهآرایی، نورپردازی و موسیقی برای ایجاد تعادل در لحن کمیک و بازیهای کاریکاتوری. بازی خود پولانسکی در نقش دستیار خنگ و دستوپاچلفتی پروفسور چشمگیر و ستودنیست.
رقص خونآشامان، بهویژه به خاطر پایان غیرمتعارفش که حاکمیت خونآشامان را بر کره خاکی نوید میدهد، همچنان دیدنی و مفرح است.
فهرست
« فرار » از « جست و جو »
گفت و گو با رومن پولانسکی