دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

ذوالقرنین یا کوروش کبیر

ذوالقرنین یا کوروش کبیر
درحال حاضر موجود نمی باشد

ذوالقرنین یا کوروش کبیر

نویسنده: ابوکلام آزاد
مترجم: محمدابراهیم باستانی پاریزی
ناشر: تابان
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 270
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1342 - دوره چاپ: 3

کمیاب - کیفیت : درحد نو ؛ عطف کتاب زدگی مختصری دارد


مروری بر کتاب 

دربارهٔ کودکی و جوانی کوروش و سال های اولیهٔ زندگی او روایات متعددی وجود دارد؛ اگرچه هر یک سرگذشت تولد وی را به شرح خاصی نقل کرده اند، اما شرحی که آنها دربارهٔ ماجرای زایش کوروش ارائه داده اند، بیشتر شبیه افسانه است. هرودوت در مورد دستیابی کوروش به قدرت، چهار داستان نقل می کند. ولی فقط یکی از آنها را معتبر می داند. طبق نظر گزنفون از قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد مسیح یک سلسله داستان های متفاوت دربارهٔ کوروش نقل می شده است.
کوروش ابتدا علیهٔ شاه ماد طغیان کرد و سپس به پایتخت حکومت ماد در هگمتانه یورش برد و با کمک هایی که از درون سپاه ماد به او شد، هگمتانه را فتح کرد. سپس کرزوس، شاه لیدیه را شکست داد و به سوی سارد لشکر کشید و پس از دو هفته، شهر سارد به اشغال نیروهای ایرانی درآمد. کوروش مسئولیت فتح دیگر شهرهای آسیای صغیر را به فرماندهانش واگذار کرد و خود به اکباتان بازگشت و به سوی «پارت»، «زرنگ»، «هرات»، «خوارزم»، «باختر»، «سغد»، «گندار»، «ثه تَ گوش» و «اَرَخواتیش» لشکر کشید. جزئیات این جنگ ها در تاریخ ثبت نشده است و اطلاع کمی دربارهٔ کیفیت این نبردها وجود دارد.آن گونه که دکتر باستانی پاریزی می آورد، ترجمه بحث مولانا ابوالکلام آزاد را از روی بخشی از تفسیر قرآن وی که به زبان عربی در مجله ثقافه الهند منتشر شده بود، انجام می دهد. محیی الدین احمد ابوالکلام آزاد، وزیر سابق فرهنگ هندوستان در یک بحث محققانه برای نخستین بار ثابت می کند که مراد از ذوالقرنین مذکور در قرآن کریم (سوره کهف آیات ۸۳ به بعد)، همان کوروش بزرگ پارسی، شاهنشاه ایرانی است.
در ضمن مباحث فراوان کتاب، بخش های زیادی نیز به بیان اندیشه های قرآنی این دانشمند هندی اختصاص داشت، و از جمله بحث او در باب ذی القرنین. دکتر عبدالمنعم النمر پیش از آوردن متن کامل مقاله ابوالکلام آزاد، در حدود ۲۵ صفحه به تحلیل این نظریه می پردازد، آراء مفسرین و مورخین را در این باب می آورد و سپس خلاصه ای از مطالب ابوالکلام را یادآور می شود و دلائل و شواهد او را قانع کننده می داند. در حالی که آقای باستانی پاریزی می نویسد:
« هیچکدام از کشورهای عربی و اصولاً فرهنگ عرب به نظر ابوالکلام آزاد اعتنایی نکرد، زیرا این یک پادشاه ایرانی و به هر حال یک ایرانی بود که در قرآن جای پایی می یافت و این نکته ای است که هیچ عربی آن را بر نمی تابد و روشن است که بیان دکتر باستانی پاریزی با انتشار این کتاب که سال ها پیش در کشور مصر منتشر شده و نویسنده مصری رأی ابوالکلام را قانع کننده می داند، نقض می شود.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات