- موجودی: موجود
- مدل: 193853 - 94/7
- وزن: 0.20kg
دیباچه ی نوین شاهنامه
نویسنده: بهرام بیضایى
ناشر: روشنگران
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 131
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1370 - دوره چاپ: 2
مروری بر کتاب
فیلمنامه
ساخته نشدن «دیباچه نوین شاهنامه» یکی از حسرتهای سینمای ایران است. بهرام بیضایی در «دیباچه نوین شاهنامه» زندگی فردوسی را با زبانی کاملا سینمایی روایت میکند. فیلمنامه از به خاک سپردن فردوسی شروع میشود و با فلاشبکهایی از دید مردم توس که به گور او گرد آمدهاند، ادامه مییابد.
بهرام بیضایی(زاده 5 دی ماه 1317 در تهران)کارگردان سینما،تئاتر،نمایش نامه نویس،فیلم نامه نویس و پژوهشگر ایرانی است. بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش نامه نویسی در سینما عرصه های دیگری چون تدوین،ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده است.وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است.چریکه تارا،مرگ یزدگرد،باشو غریب کوچک،شاید وقتی دیگر،مسافران و سگ کشی از مهمترین آثار وی هستند.بیضایی از لوازم قصه ها و شکل های کهن،قصه خود را باز می سازد و در این راه آنچنان پیش می رود که قابلیت کلاسیک قصه اولیه به سرعت در بازسازی نمایشی رنگ می بازد و یا دلالت های معنایی دیگری به خود می گیرند.
رفت و برگشتها به گذشته و حال حساب شده و دقیق است و ارجاعهایی که به اشعار شاهنامه در طول روایت داده میشود، از تسلط غبطه برانگیز نویسنده به حماسه فردوسی حکایت دارد. دیالوگنویسی فاخر بیضایی اگر در برخی از کارهایش متصنع به نظر میرسد، در «دیباچه نوین شاهنامه» به مجموعهای از درخشانترین گفتوگوهای درامنویسی ایران مبدل شده است. فیلمنامهای که بدون غراق و با فاصله بسیار، بهترین متن نمایشی است که درباره فردوسی و شاهنامه نوشته شده است.
فردوسی :
این جنگ بر سر هیچ است جنگی بی آبرو .
دشمن جای دیگر است چرا چوب و سنگ را نمی هلید وپل ویران را نمی سازید؟
دختر :
و شما اگر اندیشه ای نیک در سر دارید پلی را بسازید که دو بخش توس را از هم جدا کرده .
شاید توس دوپاره شده بار دیگر یکی شود وبدین سان یکی از هزار آرزوی او برای این سرزمین هزار پاره برآید