- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 173728 - 81/3
- وزن: 0.30kg
درباره نگریستن
نویسنده: جان برجر
مترجم: فیروزه مهاجر
ناشر: آگه
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 250
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1377 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
مصور
عکسها یادگارهای گذشتهاند، آثاری از آنچه رخ داده است. اگر زندگان آن گذشته را به دوش کشند، اگر گذشته تبدیل به بخش جدایی ناپذیر از فرآیندی شود که در طی آن مردم تاریخ خود را میسازند، آنگاه همه عکسها دوباره متنی زنده به دست خواهند آورد، و به جای آنکه لحظههایی بازداشته شده باشند.
همچنان در زمان وجود خواهند داشت. شاید عکاسی پیشگویی حافظهای هر تصویری از گذشته را، هرقدر فاجعه آمیز و هرقدر به گناه آلوده، در حصار تداوم خویش خواهد گرفت. تمایز میان استفادههای خصوصی و عمومی از عکاسی از میان برخواهد خاست، خانوادهی انسان وجود خواهد داشت.
در کتاب حاضر، مؤلف نگاهمان را به کل سنت نقاشی اروپایی تغییر میدهد و مخاطب را بر آن میدارد که نگرش خود را نسبت به این هنر مورد بازبینی قرار دهد. او رابطه نقاشی رنگروغن و تکنیکهای تبلیغات را بررسی میکند و نشان میدهد که چگونه تبلیغات، تکنیکهای رنگروغن را به کار میگیرد و از آن برای متقاعد کردن خریداران بهره میبرد.
رابطه میان رنگروغن، مالکیت و سرمایهداری از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداختهشده است. همچنین بررسی آثار کلاسیک نقاشی اروپایی با بهکارگیری مفهوم آثار کلاسیک نقاشی اروپایی و بازتولید پذیری تکنیکی آن در بطن جامعه مدرن از دیگر موضوعات کتاب است.
یکی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته به وسیله ی "جان برجر" در "درباره نگریستن" این است که هنر را دموکراتیک کرده و برای آن معنی سازی می کند ، و آن را از عرفان منتقد هنر و لذت منحصر به فرد از وضعیت موجود خلاص می کند. همچنین مقاله ای در مورد تصاویر تبلیغاتی و تبلیغات در این کتاب وجود دارد که یک مداخله ی نظری مهم است. این مقاله تبلیغات را به عنوان یک سنت تداوم یافته و یک گسست از نقاشی رنگ روغن معرفی می کند که به عنوان ساختاری روشمند از یک شیوه جدید برای دیدن استفاده کرده که با دیدن ثروت و خوشبختی، غبطه خوردن و زرق و برق را به عنوان محور اصلی آن قرار می دهد.
با وجود نگارش آن در دهه ی 1970 ، "درباره نگریستن" همچنان تا دهه ی دوم قرن 21، یک خوانش کاملا مهم و مرتبط است. "جان برجر" این توانایی را دارد که پیچیدگی های منتقدین حرفه ای هنر را در هم بشکافد. . . او آزادکننده تصاویر است؛ هنگامی که اجازه بدهیم نقاشی ها مستقیما روی ما اثر کنند ، در موقعیت بهتری قرار می گیریم و موفق می شویم ارزیابی معنی داری داشته باشیم.
«سالهاست توهمِ بیطرفی در هنر، بسیاری را وسوسه کرده است. مورخ هنری که تصور میکند بدونِ آلوده شدن، در حال گذر از باتلاق ایدئولوژیهای جامعه خویش است در واقع آلوده ایدئولوژی خطرناکتری به نام "بیطرفی" شده است. زیرا برخلاف ظاهرِ گاه نهچندان دلانگیز دیگر ایدئولوژیها، این یکی تروتمیز به بدن میچسبد و این توهم را میسازد که مورخ، بیطرفانه به اثر هنری نگاه میکند. همیشه و در هر وضعیت، اتخاذ موضع خنثی به نفع یک طرفِ ستیز تمام خواهد شد؛ که آنطرف معمولاً حاکم نام دارد.
فهرست
درباره نویسنده
چرا به حیوانات نگاه کنیم؟
کاربردهای عکس
کت و شلوار عکس
عکس هاس عذاب
پل استراند
کاربردهای عکس
لحظه های زیسته
بدوی و حرفه ای
میله و روستایی
شکراحمد و جنگل
لوری و شمال صنعتی
رالف فازانلا و شهر
لاتور و اومانیسم (انسان مداری)
فرانسیس بیکن و والت دیسنی
رکن ایمان
بین دو کلمار
کوربه و ژورا
ترنر و دکان سلمانی
روئو و حومه های پاریس
مگریت و ناممکن
هالس و ورشکستگی
جکومتی
رومن لورکه
مزرعه