درحال حاضر موجود نمی باشد
دانشنامه هنر اسلامی به روایت تصویر
- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 46328
- وزن: 2.50kg
- UPC: 170
0 ریال
دانشنامه هنر اسلامی به روایت تصویر
نویسنده: جووانی کراتولا
مترجم: هرمز ریاحی
ناشر: فرهنگ نشر نو
زبان کتاب: فارسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسه
تعداد صفحه: 320
اندازه کتاب: خشتی گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1396 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
چهار زبانه / مصور رنگی/ چاپ نفیس
ترجمه به انگلیسی : جوهنا کرینر ؛ ترجمه به آلمانی: آژانس ترجمه ؛ ترجمه به فرانسه: دنی - آرمان کانال
در دیدار با میراث هنر اسلام با دو عامل که آنرا بسیار خاص جلوه می دهند رویارو می شویم : نخست ، ابعاد عظیم پهنه هایی که آن را در بر می گیرند ، از اسپانیا تا آسیای مرکزی و چین دور ، و البته گسترش تا آفریقای سیاه را نباید از یاد برد و دیگر استمرار چنین پدیده ای در طی چهارده سده تاریخی.
آیا ممکن است که پدیده ای چنین پیچیده و چند وجهی را به عنوان موضوعی منفرد و ساده تلقی کرد؟ تصاویر صفحه های پیش رو پاسخی به این پرسش اند. در چهارچوب تنوع عظیم شکل ها و مصالح ساختاری ، برخی ویژگی ها تغییرناپذیرند. برای مثال ؛ توجهی که به بعضی گونه های ساختمانی مانند مسجد (در دو نقش مذهبی و غیر مذهبی آن) ، مدرسه (نهادهای تعلیمی قرآنی) و انواع اصلی معماری شهری همانند حمام ها ، بازارها (سوق) ، و کاروانسراها ابراز گردیده. چنین بناهایی چهره شهر اسلامی را رقم می زنند و آنرا یکسره در هر طول و عرض جغرافیایی متمایز و آشنا می سازند.
اسلام میان هنر همگانی و به طور قطع انتزاعی و هنر فردی تفاوت بارزی می گذارد. در هنر فردی ، هنر تجسمی با قدرتی گاه دور انتظار از جایگاهی معتبر برخوردار می شود. هرچند در قرآن هیچ گاه به شکل صریح در باب هنر سخنی به میان نمی آید ، قوانین و ضوابط مذهبی به یکتاپرستی در ایمان و خلاقیت لاینقطع خداوند مربوط است که در تزئینات تکرار شونده بی آغاز و انجام دیده می شود.
بی تردید خوشنویسی شاخص ترین هنرهاست که با شکل های گرافیکی بی شمارش تاثیر بصری عظیمی دارد. سفالگری با شکل های خارق العاده و طیف حیرت انگیز رنگ ها ، فلزکاری با مواد گرانبهای منقش و ذوق بی همتا در ظریف کاری ها ، منسوجات تلطیف شده با ابریشم که کم و بیش هنری جداگانه را شکل می بخشند و فرش هایی که فقط نمایانگر هنر اسلامی نیستند همگی به روشنی گواه تفاوت و تنوعی بی کران اند و بینش فرهنگی - هنری غنی را پدید می آورند که هیچگاه یکنواخت نیست.
آیا ممکن است که پدیده ای چنین پیچیده و چند وجهی را به عنوان موضوعی منفرد و ساده تلقی کرد؟ تصاویر صفحه های پیش رو پاسخی به این پرسش اند. در چهارچوب تنوع عظیم شکل ها و مصالح ساختاری ، برخی ویژگی ها تغییرناپذیرند. برای مثال ؛ توجهی که به بعضی گونه های ساختمانی مانند مسجد (در دو نقش مذهبی و غیر مذهبی آن) ، مدرسه (نهادهای تعلیمی قرآنی) و انواع اصلی معماری شهری همانند حمام ها ، بازارها (سوق) ، و کاروانسراها ابراز گردیده. چنین بناهایی چهره شهر اسلامی را رقم می زنند و آنرا یکسره در هر طول و عرض جغرافیایی متمایز و آشنا می سازند.
اسلام میان هنر همگانی و به طور قطع انتزاعی و هنر فردی تفاوت بارزی می گذارد. در هنر فردی ، هنر تجسمی با قدرتی گاه دور انتظار از جایگاهی معتبر برخوردار می شود. هرچند در قرآن هیچ گاه به شکل صریح در باب هنر سخنی به میان نمی آید ، قوانین و ضوابط مذهبی به یکتاپرستی در ایمان و خلاقیت لاینقطع خداوند مربوط است که در تزئینات تکرار شونده بی آغاز و انجام دیده می شود.
بی تردید خوشنویسی شاخص ترین هنرهاست که با شکل های گرافیکی بی شمارش تاثیر بصری عظیمی دارد. سفالگری با شکل های خارق العاده و طیف حیرت انگیز رنگ ها ، فلزکاری با مواد گرانبهای منقش و ذوق بی همتا در ظریف کاری ها ، منسوجات تلطیف شده با ابریشم که کم و بیش هنری جداگانه را شکل می بخشند و فرش هایی که فقط نمایانگر هنر اسلامی نیستند همگی به روشنی گواه تفاوت و تنوعی بی کران اند و بینش فرهنگی - هنری غنی را پدید می آورند که هیچگاه یکنواخت نیست.
برچسب ها:
کتاب دانشنامه هنر اسلامی به روایت تصویر