- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 177347 - 60/2
- وزن: 1.20kg
خیام نامه ؛ روزگار ، فلسفه و شعر خیام
نویسنده: محمدرضا قنبری
ناشر: زوار
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 634
اندازه کتاب: وزیری گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1384 - دوره چاپ: 2
کیفیت : نو ؛ مزین به نوشته و امضای نویسنده
مروری بر کتاب
خوانندهای که فیالجمله از نتایج تتبعات دانشمندان گذشته از ایرانی و غیرایرانی عموما و از برکات آثار اساتید فاضل و عالم و جامع قرن گذشاع خصوصا و بالاخص از تحقیقات حضرات علامه قزوینی و خیامینامه و تذکره طربخانه حضرت استاد اجل همایی طاباله ثراهما بهرهمند و مستفید شده است اینک با مطالعه «خیامنامه» به «کم ترک الاول الاخر» اعتقاد قطعی پیدا میکند. نثر فصیح نویسنده کتاب خیامنامه نمونه دلربای نثر فارسی معاصر است. اگر او شاگرد مولوی بود، مولوی هرگز نمیگفت: «مردم اندر حسرت فهم درست». قنبری که هم در علم حقوق توانا است و هم در ادبیات، در واقع جامع اضداد است.
روزگار خیام، ذکر جمیل نیشابور، خیام دانشمند، قالب رباعی، شعر فلسفی، خیام و صوفیه، خیام و لاادریون، خیام و اهل تناسخ، خیام و اخوان الصفا، خیام و باطنیان، خیام در باغ اپیکور، خیام پیرو حکمت زروانی، تاثیر آرای ابوعلی سینا بر خیام، خیام و فردوسی، سعدی و خیام و... سرفصل های این کتاب ۶۵۰ صفحه ای هستند. در بخش مربوط به سعدی و خیام آمده: «سعدی شاگردی محتاط در مکتب خیامی است که به روایت اشعارش به نیکویی از آزمونی بزرگ سرافراز بیرون آمده است، شعرهای سعدی یاس فلسفی تلطیف شده ای را به نمایش می گذارد که در آن دشواری های فلسفی ذهن و خیر بشری با نمایش جلوه رحمت و حکمت خداوند بیشتر قابل تحمل است تا سروده های برهنه خیام که بر روح و روان آدمی تازیانه انزار می کشد...
وجه غالب آموزه های سعدی در بهره وری از وقت بیشتر ناظر به تحصیل لذات معنوی است و این لذات اگرچه ردپایی روشن در رباعیات خیام دارد اما در تعالیم خیام در بهره مندی از لذات دیگر نیز دریغ نشده است. در رباعیات لذات معنوی و مادی توامان ستایش شده اند... در نگاه سعدی نشیمن اصلی آدمی، آسمان است که مقصد نهایی و خانه واپسین اوست اما خیام چونان مسافری است که پس از صعود به آسمان میل بازگشت به زمین دارد تا بتواند از مسیری دیگر دوباره به آسمان بازگردد. خیام مرد سفرهای زمینی و آسمانی است و زمین خداوند را به همان اندازه دوست دارد که به آسمانش مهر می ورزد.»