- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 161200 - 32/1
- وزن: 2.50kg
خانواده تیبو
نویسنده: روژه مارتن دوگار
مترجم: ابوالحسن نجفی
ناشر: نیلوفر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 2348
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1369 - دوره چاپ: 2
کمیاب - کیفیت : درحد نو
مروری بر کتاب
این رمان از سویی به بررسی وقایع اروپا در سالهای ابتدایی قرن بیستم و سالهای جنگ اول جهانی میپردازد و از سویی دیگر همگام با آن شرح وقایع خانواده ثروتمند و فرهیخته فرانسوی یعنی خانواده تیبو را توصیف میکند.
فرزند کوچک این خانواده، ژاک تیبو با روح سرکش و رام نشدنی اش سرنوشت خود را در دنیای پیرامونش میجوید و خانواده را ترک میگوید. او در تعامل با اندیشههای سوسیالیستی اش به تضاد با خوشبختی و زندگی ایده آل در کنار کسی که دوستش دارد میرسد.
از میان رمانهای بزرگی که سرنوشت یک فرد یا جماعت را همه زیروبمهایش شرح میدهند و در فرانسه از رمان ژانکریستف اثر رومن رولان گرفته تا رادمردان اثر ژول رومن شهرت فراوان به دست آوردهاند، خانواده تیبو اثر روژهمارتن دوگار (1881-1958)در مقام نخست قرار دارد.
درحالیکه رومن رولان چشماندازی از یک زندگی استثنایی را به دست میدهد و ژول رومن میخواهد سیر تحولی تاریخی یک کشور یا احیانا سراسر یک قاره را از برابر چشم ما بگذراند، روژهمارتن دوگار مانند ژرژ دوهامل در رمان گزارشنامه خانواده پاسیکه تصویر پویایی از یک خانواده بورژوا را به ما عرضه میدارد.ولی، گرچه حوادث رمان برگرد دو شخصیت اصلی به نام آنتوان و ژاک تیبو دور میزند، که مانند دو قطب متضاد گاهی وجوه مشترکی نیز باهم دارند و چون از یک خانوادهاند طبعا این وجوه مشترک آنها را از دیگر افراد بشر متمایز میسازد ، این رمان بزرگ در عین حال، شرح بحران سیاسی و اجتماعی سالهای نخست قرن بیستم است که نتیجه فاجعهآمیز آن، جنگ جهانی 1914-1918 بود.
بخش نخست، با عنوان «دفترچه خاکستری»، شاید جذابترین بخش رمان باشد.دوستی خالصانهای میان دو دانشآموز به نامهای ژاک تیبو و دانیل دوفونتانن پدید میآید.یکی از معلمان مدرسه نامههای عاشقانهای را که این دو پسر با یکدیگر ردوبدل میکردهاند کشف میکند و غوغا به پا میشود.دو پسر که از اشتباه بزرگترها، به ماهیت این احساسات دوستانه به خشم آمدهاند و تصور جدایی از یکدیگر بیرون از حد تحملشان است، با یکدیگر فرار میکنند و ...
...رمان نویس واقعی کسی است که می خواهد همواره در شناخت انسان پیش تر برود و در هر یک از شخصیت هایی که می آفریند زندگی فردی را آشکار کند، یعنی نشان دهد که هر موجود انسانی نمونه ای است که هرگز تکرار نخواهد شد. اگر اثر رمان نویس بختِ جاودانگی داشته باشد به یُمنِ کمیّت و کیفیت زندگی های منحصر به فردی است که توانسته است به صحنه بیاورد. ولی این به تنهایی کافی نیست.
رمان نویس باید زندگیِ کلّی را نیز حس کند، باید اثرش نشان دهندۀ جهان بینی خاص او باشد. هر یک از آفریده های رمان نویس واقعی همواره بیش و کم در اندیشۀ هستی و ماورای هستی است و شرح زندگانی هر یک از این موجودات، بیش از آنکه تحقیقی دربارۀ انسان باشد، پرسش اضطراب آمیزی دربارۀ معنای زندگی است.
فهرست
دفترچه خاکستری
ندامتگاه
فصل گرم
طبابت
سورلینا
مرگ پدر
تابستان ۱۹۱۴
سرانجام
جوایزی که این کتاب برنده شده است
برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۳۷