- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 164966 - 13/8
- وزن: 0.50kg
جهانی شدن و هنر جدید
نویسنده: ادوارد لوسی اسمیت
مترجم: علیرضا سمیع آذر
ناشر : نظر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 120
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1384 - دوره چاپ: 2
مروری بر کتاب
مصور رنگی تمام گلاسه
مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم
کتاب جهانی شدن و هنر جدید؛ توصیفی است در راستای هنر مدرن.مدرنیسم در هنرهای بصری از یک رشته تحولات اجتماعی و فرهنگی و هنری اروپا در سده نوزدهم آغاز شد. تلاش برای رهایی از بن بست "هنر آکادمیک"، که خود عصاره سنت طبیعت گرایی بود، هنرمندان نوجو را به تجربه های جدید کشاند. آنان به انگیزه راهجویی و بدون آنکه مسیر آینده را پیش بینی کنند، امکانات تجسمی رنگ و خط را از نو آزمودند.
آنها پیوسته کوشیدند که از راه خودبیانگری به یک آرمان جدید دست یابند.در این دوره تلاش هنرمندان در بکار گیری هر وسیله و روشی برای خلق آثار هنری و به نوعی توجه و تمرکز به شخص هنرمند به جای اثر هنری نقطه تحول بنیادین محسوب می شود که به گفته نویسنده کتاب می توان برای منشا این تحول و به دنبال آن پدیدار شدن هنر جدید عوامل آن را بر شمرد.
دهه های آخرین سده بیستم ، تحولاتی عمیق در مفهوم هنر و ساختار زیبایی را شاهد بوده و از این رهگذر قلمروی گسترده و متنوعی از ابزارها و روش های بیان هنری جدید را تجربه کرده است . اساسا مهمترین خصیصه هنر این قرن وجه تجربی آن بود ، که این خود از میلی خستگی ناپذیر به نوآوری و شیفتگی بی حد و حصر نسبت به پدیده های نو سر چشمه گرفته است.
تحولات شکلی هنر در ابتدای قرن، با بکارگیری موادی فراتر از رنگ و بوم- فی المثل بریده های کاغذ و پارچه در کولاژهای هنرمندان کوبیست- آغاز و در سال های آخرین آن به آزادی کامل هنرمندان از هر گونه قید و بند نقاشی و مجسمه سازی و رویکرد بسوی رسانه ها و امکانات جدید آفرینش هنری منتهی گردید .
تمامی مباحث کتاب حاضر در فصول مختلف، برآن هستند تا اشکال متنوع این هنر جدید را تشریح و نمونه های بازر و هنرمندان شاخص آن را معرفی نمایند.
فهرست
فصل اول کتاب در تشریح جهانی شدن هنر معاصر، به خصلت متعهدانه آن در طرح مسائل سیاسی و اجتماعی در کشورهای مختلف می پردازد.
فصل دوم و سوم کتاب ، رسانه های عکاسی و ویدئو را از جهات مختلف، از جمله تعامل هنر و تکنولوژی مورد بررسی قرار می دهد. این رسانه های جدید آفرینش هنری را به سوی عرصه هایی فراتر از مرزهای شناخته شده سوق داده و محدوده های سنتی در هنر و زیبایی را بشکل متهورانه ای در نوردیدند.
دو فصل پایانی کتاب، به تشریح دو جریان کاملا متضاد در هنر می پردازد جریان نخست خصلت موضوع گرایی هنر معاصر را با علایق مردمی در هم آمیخته و ظهور نوعی هنر پاپ جدید را باعث شده است . جریان دوم در برابر تمایلات عامیانه و ژولیدگی های عالم آوانگاردیسم قرار گرفته و بسوی هنر کلاسیک رویکرد نشان می دهد.