- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 182413 - 11/4
- وزن: 1.00kg
جاودانه ها
به کوشش: مسعود زرگر
ناشر: آتنا
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 812
اندازه کتاب: پالتویی سلفون - سال انتشار: 1383 - دوره چاپ: 6
مروری بر کتاب
مصور
جلد اول : پانصد ترانه و تصنیف خاطره انگیز به انضمام سرودها ، ترانه های محلی و لالائی ها
... برای تدوین کتاب سرودها ، تصنیف ها و ترانه های جاودانه ، دقت و ظرافت و مهم تر از همه ذوقی لازم است ، ذوقی که عامه را جلب کند و زبان ایراد خواص را نگشاید. کتاب جاودانه ها از این جهت به توفیقی نسبی رسیده است.
چاپ مجلدات بعدی است که این توفیق را کامل می کند. ظاهرا جلد اول ، رسیدن دست اندر کاران را به توفیقی بایسته نشان می دهد و همین جلد اول به نوعی تضمینی است در توفیق تمام مجلدات دیگر. در ضمن تصاویر کتاب بر جلوه آن افزوده است.
به جرات میتوان اذعان داشت که این کتاب، کم غلطترین، قابل استفادهترین و متنوعترین مجموعهای است که طی دو - سه سال اخیر، و حتی جامعترین کتابی است که طی چند دهه اخیر منتشر شده است. بیش از نیمی از ترانهها، تصنیفها، سرودها و ... این کتاب برای اولین بار است که به شکل مکتوب و منسجم عرضه میشود.
کتاب جاودانهها از روشی کاملا علمی، آکادمیک و منسجم برخوردار است که با تقسیمبندی تاریخی، فهرست الفبایی، چند ضمیمه، عکسهایی تاریخی و متنوع و ... در کوتاهترین زمان امکان دستیابی به هرگونه اطلاعات مورد نیاز شامل نام پدیدآورندگان ترانهها، تصنیفها و ... همراه با تاریخ تولد و مرگ آنها، نام ترانهها و مطلع ترانهها، دستگاه، سال اجرا، مدت اجرا، اجراهای مختلف و ... را فراهم میسازد.
کتاب جاودانه ها جلد اول پانصد ترانه و تصنیف خاطره انگیز، از بین بیش از 6 تا 7 هزار ترانه گردآوری شده است. این انتخاب با نظر سه نسل معمر، میانسال و جوان صورت پذیرفته است. برای گردآوری این مجموعه، مسعود زرگر سالها در کتابخانهها و شهرهای مختلف به تحقیق مشغول بود و از بین صدها هزار نسخه نشریههای قدیمی مختلف، دهها هزار صفحه کتاب، هزاران نوار کاست و صدها صفحه گرامافون و فیلم، این کتاب را در دسترس خوانندگان قرار میدهد.
یادآوری این نکته ضروریست که اساس و مبنای شعر ترانهها و ... در کتاب جاودانه ها ، اجرای آن توسط خواننده یا خوانندگان مختلف است. یعنی به این صورت که شعرهای این کتاب از روی منابع صوتی پیاده شده، مگر مواردی که نسخه مکتوب شعر در دسترس بوده و یا بنا به خواست تعدادی از ترانهسرایان، ضمن تفاوت اجرا با نسخه مکتوب، نسخه مکتوب آن مبنا قرار گرفته است.