دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

تقسیم

تقسیم

نویسنده: پیرو کیارا
مترجم: مهدی سحابی
ناشر: نشر مرکز
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 195
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1387 - دوره چاپ: 3

 

مروری بر کتاب

استاد قصه‌گوی" ایتالیا در جوانی حرفه‌های متعددی را در ایتالیا و فرانسه مورد آزمایش قرار داد و تا قبل از پاگرفتن فاشیسم در ایتالیا چند سالی را کارمند دولت بود که با محکومیت در "دادگاه ویژه" به جرم فعالیت‌های سیاسی به سویس فرار کرد و بعد از جنگ به ایتالیا بازگشت و به پژوهش و نقد ادبی و هنری ادبیات قرن هجدهم ایتالیا پرداخت.

هنگامی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید، فصلی تازه در ادبیات ایتالیا آغاز شد که تحت تأثیر فضای تاریخی - سیاسی و مبارزات ضدفاشیستی و پیوند‌خورده با ادبیات معاصر اروپا بود. آن زمان مصارف با فروپاشی و فعالیت‌های ضدفاشیسم در ایتالیا بود. مهم‌ترین مساله جریان‌ساز ادبیات نیز فاشیسم بود. همان طور که می‌دانیم فاشیسم در ایتالیا ریشه تاریخی نداشته و محصول عصر جدید است که موسلینی با پوشیدن پیراهن سیاه آن را احیا کرد. این مکتب سیاسی که عبارت است از روش حکومت که بعد افراط و حالت استبدادی و دسته‌جمعی (توتالی‌تر) و انقلابی دارد، شرایط مناسبی را برای آفرینش آثاری سمبولیسم آفرید.

سالهای اوج گیری فاشیسم در ایتالیاست.
در یک خانواده سنتی در شهری کوچک یک کارمند ساده دارایی بعد از مرگش به دلیل یک سوء تفاهم یا شوخی به یک «اسطوره میهنی» تبدیل می شود، الگویی که همه از او اقتباس می کنند و می خواهند که مانند او بعد از مرگش یا پیرهن سیاه حزب فاشیست به خاک سپرده شوند.
اما این «اسطوره میهنی» در چاردیواری نفوذناپذیر خانه اش زندگی ای هم داشته است که در داخل خانه او را به اسطوره دیگری تبدیل می کند و...

داستان "تقسیم" فضایی طنزگونه دارد به طوری که ابتدای داستان هم با چند نمونه، طنز زبانی روبه هستیم مثلاً اسم مجروح چون در ترانه‌ای این جمله آمده بود که گاریبالدی مجروح گردید... انتخاب شده است، نام شخص می‌شود. حتی مرگ "امرنیزیانو" به خاطر یک شوخی به یک اسطوره میهنی تبدیل می‌شود که این خود در بیانی طنز‌گویای واقعیت تلخ اجتماع است.

در سرزمینی که فاشیسم ریشه می‌دواند معمولاً کشمکش بین سرمایه‌داران و جنبش‌های کارگران کادر اقتصاد و تضعیف عقاید مذهبی دیده می‌شود و آثار ادبی که بعد از این شرایط زاده می‌شوند نیز متأثر از این فضاها است. بعد از تمایل نویسندگان به خلق آثار رئالیسم در شرایط خفقان و دیکتاتوری محض، ایتالیا شاهد خلق آثار نئورئالیسم شد که پس از اتمام جنگ گرچه نئورئالیسم بخش عمده از ادبیات ایتالیا را در برگرفته بود آثاری خلق شد که تحت تأثیر غیرمستقیم و حاشیه‌ای از این جریان بودند که تقسیم پیروکیارا از این دسته است.

"تقسیم" 27 قسمت دارد که هر کدام در فضا و مکان خاصی روایت داستان را به عهده دارد. تقسیم شدن داستان به 27 اپیزود آن را به یک فیلمنامه تبدیل کرده است که وقتی خواننده آن را می‌خواند احساس می‌کند در تمام فیلم صحنه‌ها مبتذلی را می‌بیند که همه‌اش با اعتبار به صحنه‌های عشق‌بازی شخصیت اصلی داستان است و حتی کلیسا و خدا هم شاهد این ابتذال، کثافت و از بین رفتن شرافت انسانی است و نویسنده با روایت این مفاهیم می‌خواهد ابتذال فاشیست را نشان دهد. "تقسیم" داستان زندگی مردی با نام "امرنتزیانو" است که در دهکده "لوئینو" توجه اهالی دهکده را به خود جلب کرده است. انسانی با ظاهری خشک، جدی و قدرتی که از جدیت و اتکاء به نفس زیاد او حکایت دارد.

"امرنتزیانو" چهل‌و پنج‌ساله کارمند رسمی دولت و مالک قسمتی از یک خانه نیمه مخروبه در کانته‌ وریا، تکه‌ای زمین شهر و یک مزرعه تقریباً بایر است و سه کت و یک پالتو، یک بارانی، دو کلاه و سه جفت کفش دارد و روزی هفت تا ده سیگار "ماچدونیا" می‌کشد، مرکز توجه اهالی دهکده است به طوری که آن‌ها می‌دانند برنامه یکشنبه او با دیگر روزها متفاوت است او نظافت مفصل‌تری می‌کند و لباس مهمانی می‌پوشد و به کلیسا می‌رود و با توجه به حدسیات اهالی دهکده باقی روزش را در عشرتکده می‌‌گذراند.

این دهاتی که شغل دولتی شهری‌اش کرده است در فکر ازدواج و سر و سامان دادن به زندگی‌اش است اما در یکی از همین یکشنبه‌ها با پیر دخترهای زشت که صورت مردواری داشتند آشنا می‌شود و با بزرگ‌ترین آن‌ها که در کلیسا مسوول کتابخانه بود ازدواج می‌کند.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.
برچسب ها: کتاب تقسیم

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات