دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

تحلیل بازیگری

تحلیل بازیگری

نویسنده: رضا کیانیان
ناشر: نقش و نگار
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 200
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1388 - دوره چاپ: 3

 

مروری بر کتاب

با گفت و گویی از دیروز و امروز

 بازیگر سینما برای خلاقیت سه بار محدود می‌شود: اول، با دنیای ذهنی کارگردان و قاب دوربین؛ دوم، در چارچوب عوامل اطراف و بازیگران روبه‌رویش؛ و سوم، با تیغ تدوین و دنیای ذهنی تدوینگر، اما برای یک بازیگر حرفه‌ای کنار آمدن با همه این محدودیت‌های کار آسانی است...

ممکن است نقد بازیگری در وهله اول مشکل بنماید و نقاد نتواند دنیای کارگردان، دنیای گروه و ارتباط ارگانیک گروهی و دنیای تدوین را ندیده بگیرد. در چنین حالتی معلوم و مبرهن است که بازیگر در پس پشت این دنیاها گم می‌شود.

اینکه بازیگر بتواند نقش را در خود هضم کند و خودش را به نقش وام بدهد اول ماجرا است. سپس باید بتواند نقش را به آدمیزاد تبدیل کند!
آدمیزاد یعنی چند بعدی بودن. در نوع‌هائی که نوشتم نقش‌ها کمتر به آدمیزاد ارتقاء می‌یابند ، بیشتر یک بعدی هستند. یا خوبند یا بدند ، یا فریب خورده‌اند. طوری که انگار جزء فریب چیزی نمی‌خورند. اصلا شغلشان فریب خوردن است. آدم‌ بدها شغلشان فریب دادن است و آدم خوب‌ها شغلشان نجات فریب خوردگان است.

این قهرمانان فقط در فیلم‌های مختلف لباس عوض می‌کنند - باور کنید در بعضی فیلم‌ها لباسشان را هم عوض نمی‌کنند. از باج‌بگیر به عراقی و از عراقی به قاچاقچی و بالعکس تغییر لباس می‌دهند و خوب‌ها از لات جوانمرد به پلیس و از پلیس به کسی که سر در گریبان داشته و حالا پا روی دمش گذاشته‌اند و به بسیجی و به سپاهی و ... در فیلم‌های کمیک و ملودرام هم همین‌طور ، این نقش‌ها چیزی از آدمی کم دارند ، یا خوبی را یا بدی را و یا هردو را ...

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات