- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 134455
- وزن: 13.20kg
تاریخ طبری و احوال و آثار طبری
نویسنده: ابو جعفر محمدبن جریر طبری
مترجم: ابوالقاسم پاینده
ناشر: اساطیر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 6974
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1394 - دوره چاپ : 3
مروری بر کتاب
تاریخ الرسل و الملوک
کتاب حاوی مطالبی است درباره خلقت و آفرینش و زندگی حضرت آدم - ابراهیم -اسحاق و سایر پیامبران با نگاهی به حکومت برخی پادشاهان ایرانی قبل از اسلام .در این کتاب از پادشاهی برخی چون کیقباد - کیکاوس - بهرام چوبین - شیرویه -ارشیر - پوران - آذر میدخت - بلاش - یزدگرد و پادشاهان دیگری که بر سرزمین ایران حکومت کرده اند سخن به میان آمده است.
تاریخ طبری از دو بخش تاریخ جهان و تاریخ اسلام تشکیل میشود.قسمت اعظم این اثر، یعنی بخش تاریخ اسلام آن، به ترتیبِ سالشمار هجری و منحصر به رویدادهای سیاسی و شرح جنگ هاست .بخش تاریخ جهان ترتیب سالشمار ندارد و ترتیب آن، موضوعی است، اگر چه در تنظیم مطالب تقدم زمانی حفظ شده است.
طبری گفته است که هدفش در این کتاب ذکر تاریخ شاهان، از عاصی و مطیع، و نیز تاریخ پیامبران است و تاریخ و زمان را به شب و روز تعیین کنند و درست به همین سبب، کتابش را با بحث درباره زمان و ماهیت و مقدار آن از ابتدای خلق آدم آغاز نموده و در این خصوص بعد از نقل گزارشهای مفصّل از راویان اخبار، به عقاید ادیان و امتهای گوناگون و آرای زردشتیان استناد کرده است.
طبری مسلماً اولین کسی نبوده که وقایع نگاری را بر اساس سالشمار تنظیم کرده، اما میتوان گفت که این روش را به کمال رسانده است.در این کتاب، روایات راجع به دوره خلفای نخستین، طولانی است و از اواخر دوره بنی امیه بتدریج از تنوع روایات کاسته میشود.
ذیل هر سال اغلب یک حادثه، از جمله واقعه کربلا ذیل سال ۶۱، گزارش میشود، اما گاه ذیل یک سال، چند حادثه سیاسی و نظامیِ جداگانه، و گاه ذیل دو سال یک حادثه ذکر میگردد، مانند سال ۴۲ و ۴۳ که گزارش جنگ خوارج است، از دوران بعد از خلافت معتصم عباسی (۲۱۸ـ۲۲۷) ذیل هرسال حوادث معدودی به اختصار آمده است.
روایات و منابع طبری ویژگیهایی دارد که وقوف نداشتن بر آنها ممکن است به نتیجه گیریهای نادرست بینجامد، از جمله آنکه هدف ناقلان این روایات تألیف اثر تاریخی نبوده است، بی تردید گزارشهای ناقلان نخستین که طبری از آنها استفاده کرده، شرحِ کاملِ یک حادثه نبوده است.
راویان مختلف، صحنههایی از یک واقعه را که خود دیده یا درباره آن شنیده بودهاند و انگیزه ای نیز برای گفتن آن داشتهاند، نقل کردهاند؛ بنابراین، یک روایت گاه برگرفته از منابع گوناگونی است که احتمالاً سهو و خلط و حذف و اضافه های دلبخواهی در آنها ــ که تا زمان طبری لااقل دویست سال دست به دست شده بودهاند ــ راه یافته است.
بخش تاریخ جهان تاریخ طبری، مطابق چاپ دخویه، دو مجلد از سیزده مجلد متن را دربر میگیرد و مشتمل است بر مقدمهای درباره زمان و حدوث آن، داستان آفرینش قصص انبیا از حضرت آدم تا حضرت مسیح علیهمالسلام، و تاریخ ایرانیان از ابتدا تا پایان دوره ساسانی .در دوره باستانی ایران، تاریخ یمن گنجانده شده، در بخش راجع به حضرت مسیح فهرست شاهان روم آمده است و در بخش راجع به ساسانیان اقوام و ملوک حیره ذکر شدهاند.
طبری در بحث از آفرینش و پراکنده شدن فرزندان آدم بر روی زمین، احادیثی از پیامبر اکرم نقل کرده و برای تأیید آنها آیاتی از قرآن کریم آورده و توضیح داده است، وی در این مبحث بیش از هر مبحث دیگری در کتابش نظر شخصی خود را بیان کرده است.طبری داستان آفرینش و تاریخ پیامبران بنی اسرائیل را عمدتاً از قول راویان مسلمان و به استناد آیات قرآن شرح داده است.
در این بخش مطالب صرفاً صبغه دینی دارد و پارهای از آرا و عقاید اهل کتاب ( اسرائیلیات ) اغلب از طریق راویانی مانند وَهْب بن مُنبِّه در آن راه یافته است، طبری همچنین عقاید ایرانیان را درباره آفرینش و اینکه برخی کیومرث را اولین انسان دانستهاند، بیان کرده است.
از مقایسه تاریخ طبری با تواریخ دیگر برمی آید که وی در بخش تاریخ ایران صرفاً از منابع ایرانی استفاده کرده، از جمله در قسمتی که درباره اسکندر گزارش داده است.طبری در مورد ملوک الطوایف تحت نام « اشکانی » نام پادشاهان اشکانی را بدون هیچ تفصیلی درباره آنان آورده است، آنگونه آمیختگی که راجع به اشکانیان و جانشینان اسکندر در منابع دیگر وجود دارد، در روایات طبری نیست.
روایات طبری درباره تاریخ ساسانی بسیار مفصّلتر از دوره های قبل و به نحو بارزی متضمن مطالب تاریخی است، گرچه مطالب غیرواقعی و داستانی نیز دارد.طبری در این قسمت نیز منابع خود را ذکر نمیکند، جز در مواردی که از راویان مسلمان نقل قول میکند، روایات طبری در ترتیب و کلیات وقایع با منابع دیگر مطابقت دارد که نشان میدهد مورخان اسلامی در تدوین تاریخ ایران از منابع ایرانی مشترک استفاده کردهاند.
فهرست
ذکر نسب رسول خدای و بعضی اخبار پدران و اجداد وی
عبدالله پسر عبدالمطلب بود
هاشم پسر عبدمناف بود
عبدمناف پسر قصی بود
قصی پسر کلاب بود
کلاب پسر مره بود
و...
نگاه سال نهم هجرت درآمد
غزای تبوک
آنگاه سال دهم هجرت درآمد
فرستادگان بنی عامربن صعصعه
در شمار دسته ها که پیغمبر به غزا فرستاد اختلاف است
حج پیمبر خدا
همسران پیمبر خدا
ازدواج پیمبر با عایشه و سوده
و...