- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 164139 - 3/3
- وزن: 1.00kg
تاریخ تئاتر
گردآوری و تدوین : عباس شادروان
ناشر: علمی و فرهنگی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 525
اندازه کتاب: وزیری گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 5
کمیاب - کیفیت : نو ؛ مهر دارد
مروری بر کتاب
کتاب تاریخ تئاتر به روایت ویل دورانت کتابی است هنری در زمینه تئاتر که در آن به تاریخچه تئاتر در غرب پرداخته است. تئاتر در یونان باستان، روم رواقی، ظهور مسیحیت و نمایش در قرون وسطی، رنسانس و آغاز نمایشنامهنویسی جدید، تئاتر در اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، و آلمان بخش هایی از مباحث این کتاب هستند که موشکافانه به بررسی آنها پرداخته می شود .در بخشی از کتاب تاریخ تئاتر به روایت ویل دورانت، به اختصار به تاریخچه تئاتر در برخی کشورهای آسیایی نیز اشاره شده است که مصر و الجزایر، ترکیه، هند و چین، ژاپن و ایران در حدود این زمره هستند.
نگرش دورانت به تاریخ تئاتر نیز دارای ویژگی خود اوست دریغا که کاوش وی در پهنه نمایش شرق بسیار کم دامنه است ولی چون به غرب می رسد.برداشتهای او از تاریخ تئاتر رنگ دیگری به خود می گیرد.درست به همین دلیل جدا کردن نوشته های او درباره تئاتر از تاریخ تمدن،ما را دارای “تاریخه تئاتر” می کند که روایتگر آن ویل دورانت است ; و این خود می تواند دستاوردی بی همتا و یگانه باشد.برای آنکه مجال نگاه دیگر به این بخش فراهم آید، تاریخ تئاتر در شرق را نگارنده بسط و گسترش داده است.در بخش غرب نقل نوشته های خود دورانت بتنهایی گویا و بسنده است.
براستی ارزشهای این پژوهش و گردآوری از آن مترجمان دانشور تاریخ تمدن ویل دورانت است. درباره تئاتر شرق، دوارنت به تفضیل سخن نگفته است، از این رو گرد آورنده با افزودن خلاصه ای از تاریخ تئاتربرخی از کشور های عربی مانند مصر و الجزایر ،تئاتر ترکیه و تمایش در هند و چین و ژاپن، ونیز اشاره به تاریخچه نمایش در ایران در این زمینه کوشیده است.مقوله درنگی در بینش شرق و غرب و بازتاب آن در نمایش و تئاتر این سرزمینها، نظریه صاحب این قلم است که در این بخش گنجانده شده است.
این کتاب نخستین کتاب موضوعی تاریخ تمدن می باشد.خاستگاه های تئاتر عناصر تئاتری و دراماتیک را در هر جامعه ی انسانی میتوان سراغ کرد، صرف نظر از آنکه این جوامع پیشرفته و پیچیده باشند یا نباشند.این عناصر در رقص ها و مراسم مردم ابتدایی همان قدر بارزند که در مبارزات سیاسی، راهپیماها، مسابقات ورزشی، مراسم مذهبی و حتی در بازیهای کودکان ما پیداست غالب شرکتکنندگان در این گونه فعالیت ها خود گمان نمی کنند در فعالیتی تئاتری حضور دارند، با آنکه در آنها تماشاگر، دیالوگ و برخورد عقاید به کار گرفته میشود.
باید متذکر شد که میان تئاتر به عنوان یک شکل هنری و بهرهبرداری ضمنی از عناصر تئاتری در فعالیتهای دیگر معمولاً تمایزی قایل میشوند. علاقه به درک خاستگاه تئاتر از اواخر سدهی نوزدهم سرعتی تصاعدی گرفت، زیرا در آن زمان مردم شناسان اشتیاق زیادی به یافتن پاسخ مسأله از خود نشان میدادند.از آن هنگام تا به امروز، نظر مردمشناسی حداقل سه مرحله را پشت سر نهاده است. در مرحلهی اول که از 1875 تا 1915 به طول انجامید، مردم شناسان به رهبری سر جیمز فریزر ادعا کردند که همهی فرهنگ ها از یک الگوی تکاملی پیروی می کنند.در نتیجه جوامع ابتدایی موجود در عصر حاضر، میتوانند منابع مستندی درباره تئاتر هزاران سال پیش در دسترس ما بگذارند.
مرحله ی دوم پیشرفت مردم شناسی از سال 1915 آغاز میشود و مکتب دیگری به رهبری برانیسلاو مالینوفسکی، روش استقرایی مکتب فریزر را رد میکند، و به جای آن رهیافتی استنتاجی را پیشنهاد میکند.
فهرست
پیش درآمد
فصل اول: انسان و نمایش
فصل دوم: تئاتر در یونان باستان
فصل سوم: روم رواقی
فصل چهارم: ظهور مسیحیت و نمایش در قرون وسطی
فصل پنجم: رنسانس و آغاز نمایش نامه نویسی جدید
فصل ششم: تئاتر در اسپانیا
فصل هفتم: تئاتر در فرانسه
فصل هشتم: ایتالیا
فصل نهم: آلمان
فصل دهم: نمایش در شرق
مؤخره: میراث شرقی ما
کتاب نامه
شرح تصاویر