- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 76612 - 108/3
- وزن: 0.40kg
- UPC: 55
تاریخ ایرانیان
نويسنده: آرتور كنت دو گوبينو
مترجم: ابوتراب خواجه نوريان ( نظم الدوله )
ناشر: شركت مطبوعات
زبان كتاب: فارسي
تعداد صفحه: 294
اندازه كتاب: رقعی گالینگور - سال انتشار: 1320 -دوره چاپ : 1
کمیاب - کیفیت :
مروری بر کتاب
قسمت اول
گوبینو در سال ۱۸۵۵ به همراه همسر و دخترش از طریق بندر بوشهر به ایران آمد و از طرف دربار استقبال باشکوهی از او به عمل آمد. در طول اقامت خود در ایران به زبان فارسی مسلط شد و به کارهایی از قبیل سکهشناسی و مطالعهٔ تاریخ و فلسفه و ترجمهٔ متون فارسی به فرانسه مشغول گشت. خود گوبینو در نامهای به خواهرش مینویسد: در ایران همه چیز هست؛ زندگی، خدا، هستی، نیکی و… من به ایران آمدهام تا ببینم مردم این سرزمین پهناور و باستانی چطور زندگی میکنند و چطور میاندیشند.
گوبینو در طول زندگی پرماجرای خود در سال ۱۸۵۸ بار دیگر به فرانسه بازگشت و به آمریکا رفت و بعد از مدتی بار دیگر در مقام سفیر فرانسه به تهران اعزام شد و تا سال ۱۸۶۳ در این مقام باقی ماند. سالهای آخر عمر او در سفر به سرزمینهای اروپایی مخصوصاً آلمان و ایتالیا سپری شد و در اواخر عمر هم در پاریس زیست و در شهر تورین درگذشت.
گروهی او را فیلسوف و از بزرگترین متفکران جهان میشمارند، در حالی که جمعی دیگر اندیشههای او را مضر و دورریختنی میدانند؛ ولی بدون شک اندیشههای او در قرن بیستم منشأ تحولات زیادی در اروپا شد. کنت دو گوبینو مبتکر مکتب فلسفی مخصوصی به نام گوبینیسم و معتقد به برتری نژاد آریایی بودهاست که در آغاز قرن بیستم به خصوص در سالهای بعد از جنگ جهانی اول طرفداران بسیاری در اروپا پیدا کرد. این مکتب بیشتر مورد توجه و احترام نویسندگان و متفکران آلمانی بود تا فرانسوی، به طوری که آلمانیها مقالات و کتابهای متعددی را دربارهٔ افکار عقاید وی منتشر ساختند و صریحاً میتوان گفت پیدایش مرام نازی در آلمان که متکی به برتری نژادی بود، مستقیماً از فلسفهٔ گوبینیسم سرچشمه میگرفت.
گوبینو دربارهٔ موضوع نژادها تابع اصلی بود که اقتصاددانان دربارهٔ پول وضع کردهاند و میگویند که پول بد همیشه پول خوب را از میدان به در میکند، یعنی معتقد بود که مثلاً اگر نژاد سامی با نژادهای آریایی آمیخته شد در نتیجهٔ این آمیزش آریایینژادان همهٔ صفات اصلی خود را که زیبایی، استواری اندام و دلیری، رادمردی و عدم گرایش به سازش و دروغ را از دست میدهند و تبدیل به مردانی حریص، فریبکار و ترسو و سختجان میشوند و صفات درجهدوم، سرانجام جایگزین صفات درجهاول نژاد عالیتر میگردد.