- موجودی: موجود
- مدل: 197728 - 69/6
- وزن: 0.51kg
تاثیر و مبادی آن
نویسنده: عبدالحسین مشکوه الدینی
ناشر: ابن سینا
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 512
اندازه کتاب: رقعی سلفون - سال انتشار: 1347 - دوره چاپ : 1
کمیاب - کیفیت : نو
مروری بر کتاب
کلیات فلسفه طبیعی صدرالدین شیرازی ( ملاصدرا )
...حکیمان پیش از صدرالمتألّهین, معاد جسمانی را امری غیرقابل اثبات از راه عقل و برهان عقلی میپنداشتند. بعضی آن را انکار کردهاند و بعضی دیگر, برخلاف اشکالاتی که بر آن وارد میدانستند, به عنوان تعبّد و تسلیم در مقابل شریعت به آن اعتراف میکردند. امّا صدرالمتألّهین سعی دارد که معاد جسمانی را با برهان عقلی ثابت کند.
معاد جسمانی آن گونه که متکلّمان و جمهور علمای شیعه به آن باور دارند, با آنچه صدرالمتألّهین ثابت میکند, تفاوت بسیار دارد, زیرا این بزرگان بر این باورند که نفس در قیامت دوباره به همین بدن دنیوی تعلّق میگیرد, یعنی پس از این که به قدرت و اراده خداوند اجزای پراکنده بدن جمع شدند, روح به آن برمی گردد و همراه با همین بدن, موضوع ثواب و عقاب و بهشت و دوزخ قرار میگیرد. امّا صدرالمتألّهین, با این که بدن اخروی را همان بدن دنیوی میداند, نه مانند آن, بازگشت روح را به این بدن متلاشی و پراکنده که هنگام مرگ از آن جدا میشود, محال میداند....
صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی فیلسوف، عارف و مفسر شیعی متولد ۹۷۹ق در شیراز است. وی به ملاصدرا، صدرالحکما، صدر المتألهین معروف است. او حکمت متعالیه را به عنوان سومین مکتب مهم فلسفی در جهان اسلام پس از فلسفه مشاء و حکمت اشراق بنا نهاد. الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه العقلیه مهمترین کتاب وی است که به تبیین حکمت متعالیه میپردازد. پس از او سنت عقلانی شیعه تحت تأثیر آموزههای وی قرار گرفت و فیلسوفان شیعه به شرح او پرداختند.
صدرالدین شیرازی، زندگی خود را در شیراز، اصفهان و قم بسر برد. آثار فراوانی را نگاشت. تفسیر قرآن و شرح اصول کافی در کنار کتابهای فراوان فلسفی از جمله آثار اوست.