- موجودی: موجود
- مدل: 199635 - 32/4
- وزن: 0.50kg
تئوری بنیادی موسیقی
نویسنده: پرویز منصوری
ناشر: کارنامه
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 324
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1384 - دوره چاپ: 19
کیفیت : در حد نو ؛ برخی سطور حدود 75 صفحه از کتاب با مداد خط کشی شده ،جلد کتاب جهت محافظت چسبانده شده
مروری بر کتاب
کارنامه ی هنر موسیقی
مصور - جدول - پارتیسون
کتاب به بحث درباره اهمیت تئوری در یادگیری به طور کلیو مخصوصا موسیقی پرداخته است .
نشانه های اولیه خط موسیقی:
هنر موسیقی دارای این خصیصه است که به یاری خطی ویژه به نام خط موسیقی می توان آن را ثبت کرد. این خط کم و بیش مانند هر خط دیگر از نشانه های قراردادی استفاده کرده و همواره رو به تکامل رفته است.این خط بین المللی می باشد. و در هر جای دنیا به یک شکل خوانده می شود.
برای آنکه نت ها ی موسیقی را در دوره های پی در پی که نشان داده شد بتوان نوشت خطوطی به کار برده می شود که حامل نام دارد.
که عبارت است از پنج خط موازی با فاصله های مساوی. حامل پنج خطی دارای یازده محل برای جا دادن نت های موسیقی است. پنج محل روی خط ها و چهار محل میان خط ها ، یک محل پایین و یک محل بالای حامل.
بستگی نام نت ها با جایگاهشان روی حامل قراردادی است به این ترتیب که جایی را روی یکی از خطوط حامل مبدا٧ فرض می کنند و یکی از نت های هفت گانه را در آنجا می گذارند و بقیه نت ها را از آن مبدا٧ حساب می کنند.به عنوان مثال اگر چنین فرض کنیم که روی خط دوم حامل نت سل قرار دارد نت های دیگر موقعیت خود را با توجه به سل روی خطوط مشخص می کنند.
کلید:
همچنین که از توضیح های بالا بر می آید کلید برای شناختن نام نت ها بر روی حامل به کار برده می شود که ما 3 کلید داریم کلید سل کلید فا و کاید دو کلید های فا و دو بر خلاف کلید سل در بیش از یک محل روی حامل قرار می گیرند. اما کلید سل همیشه در بک محل روی حامل قرار دارد....