- موجودی: موجود
- مدل: 195171 - 100/5
- وزن: 0.30kg
تئوری استانیسلاوسکی در پرورش هنرپیشه
نویسنده: کنستانتین استانیسلاوسکی
مترجم: پرویز تائیدی
ناشر: قطره
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 272
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1386 ~ 1383 - دوره چاپ: 2 ~ 1
مروری بر کتاب
همراه با ده تک پرده معروف از نمایشنامه نویسان جهان
استانیسلاوسکی بازیگر و کارگردان بزرگ سیستمش را براساس واقعگرایی بنا کرده است، خود ابتدا تحت تاثیر بازی میخاییل شپکین قرار گرفت که یک بازیگر طبیعتگرا بود. با این وجود، استانیسلاوسکی همیشه میخواست ابداعات جدیدی در تئاتر انجام شود چنانکه در هنرهای دیگر مثل موسیقی، نقاشی و مجسمهسازی این ابداعات رخ داده بود و به همین جهت به شاگرد و هنرپیشهی گروهش میرهولد که میخواست تئاتر را از واقعگرایی جدا و در اجرای تئاتر نوآوری کند، کمک کرد، ولی میرهولد با این روش نتوانست تماشاگران را جذب کند و باز بهعنوان بازیگر به نزد استانیسلاوسکی بازگشت نقش ترپلیف را در نمایش مرغ دریایی چخوف که قبلا هم در تئاتر هنری مسکو و در گروه استانیسلاوسکی بازی کرده بود، دوباره بازی کرد...
گفتن ندارد که خلاقیت های نمایشی گو ناگون هنر مندان ما زمانی به سامان بوده و از ارزشه ای مثبت و ماندگار بر خوردار خواهند بود که زیر بنای تئوری محکمی داشته باشند. و به درستی این مهم به دست نمی آید مگر به یاری آموزش درست، استادان فرهیخته، وجود منابع موثق و داشتن مأخذ دقیق و علمی که باب نظریات نوین یا بحث های تازه را بگشاید، و یا از اصول پایه و راهکارهای نوین برای غنای زیبایی شناسی نمایش امروز سخن در میان آورد.
در کتاب «تئوری استانیسلاوسکی در پرورش هنرپیشه»، مترجم ضمن انتخاب و ترجمهی ده تکپردهی معروف از نمایشنامهنویسان بزرگ جهان، به بررسی ترجمهی تئوریهای استانیسلاوسکی، بزرگترین نظریه پرداز تئاتر در جهان، نوشتهی بروکفیف میپردازد که برای تمامی دستاندرکاران و دوستداران تئاتر آگاهی از این تئوری از ضروریات است.