- موجودی: موجود
- مدل: 189997- 106/6
- وزن: 0.60kg
بیست گفتار
نویسنده: آیت الله مرتضی مطهری
ناشر: صدوق
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 260
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1343 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت: درحد نو _ نو
مروری بر کتاب
مشتمل بر یک سلسله سخنرانی هائیکه توسط جناب آقای مطهری در رادیو ایران ایراد شد
شداید و گرفتاریها
در حدیث وارد شده که خداوند هروقت بنده ای را دوست بدارد او را در شداید غرق می کند امتحان الهی ازقوه به فعل آوردن و تکمیل است خداوند که به وسیله بلایا و شداید امتحان می کند به معنی این است که به وسیله اینها هر کسی را به کمالی که لایق آن است می رساند .
خداوند وقتی که کسی را دوست بدارد اورا در شداید فرو می برد، به میان شداید میاندازد. چرا؟ برای اینکه راه بیرون شدن از شداید، راه شناوری در دریای گرفتاری را یاد بگیرد.
عبادت ها و تمرین های مکرر که در دین مقدس اسلام دستور رسیده نوعی ورزش روحی است، نوعی ابتلا وتحمل شداید است. بعضی از آن عبادت ها واقعاً سخت است مانند جهاد وحج.
فوائد و آثار ایمان
ایمان هم یکی از سرمایه ها بلکه بالاتر از همه آنهاست. قرآن کریم می فرماید: آیا شما را به یک تجارت و بازرگانی که شما را از شکنجههای دردناک نجات می دهد راهنمایی کنم؟ آن این است که به خدا و پیغمبر او ایمان بیاورید. اولین اثر ایمان این است که پشتوانه اخلاق است.
نظر دین دربارهی دنیا
آیا علاقه به دنیا مذموم است ؟ خیر آن چیزی که بد و مذموم است محبت و علاقه به امور دنیا است نه خود دنیا.
یک فصل از فصول جهان شناسی و فلسفه ی قران ایجاب می کند که هدف اعلی و غایت آمال انسان بالاتر از دنیا و مادیات باشد و آن فصل معاد و انسان است علاوه بر این فصل ،فصل تربیت و اخلاق هم است که این قسمت را سایر مکاتب تربیتی هم قبول دارند که برای تربیت اجتماعی بشر و برای آمادگی بشر برای زندگی اجتماعی باید کاری کرد که افراد هدف و ایده آل معنوی داشته باشندو به مادیات حرص نورزند.
نظر اسلام درباره علم
رسول خدا فرمودند تعلم و دانشجویی بر هر مسلمانی فرض و واجب است.
هر علمی که به منظوری از منظورهای فردی یا اجتماعی اسلام کمک می دهد و ندانستن آن سبب زمین خوردن آن منظور می گردد آن علم را اسلام توصیه می کند و هر علم را که تاثیر سوءدارد با آن مخالف است قران علم را نور و جهل را ظلمت می داند میفرماید مطلقاً نور بر ظلمت ترجیح دارد.
پرسش های دینی
غریزه پرسش یک از غرایز اولیه بشری است و نمونه ی رشد و اعتلای دستگاه فکر و اندیشه است. پرسش کلید دانش است. پس اگر انسان بخواهد از همه چیز بپرسد به جایی نمی رسد. باید سوالات انسان متوجه مسائل لازم و ضروری و مفید باشد یا از حیث علم یا از حیث عمل. پس این منطقی است در اسلام که از زیاد سوال کردن و سرگرم شدن به سوالات و پرسش ها نهی می کند. از طرفی دستور می دهد که حقایقی که نمی دانید و دانستن آنها برای شما ضروری است بپرسید و استنکاف نکنید. سهل انگاری به خرج ندهید از طرف دیگر زیاد سوال کردن و سر گرم شدن به سوال را نهی می کند.
عقل و دل
در روح انسان دو مرکز و دو کانون موجود است که هر یک از این دو منبع یک نوع فعالیت ها و تجلیات روحی است نام یکی از این دو کانون ،عقل یا خرد ،که فکرو اندیشه و دوراندیشی و حسابگری و منطق و علم و فلسفه از تجلیات کانون عقل است و کانون دوم قلب یا دل است که خواستن و آرزوکردن از کانون دل سرچشمه میگیرد...
فهرست
مقدمه عدالت از نظر علی علیه السلام
جود و عدل از دیدگاه اخلاق اجتماعی
عدالت یک فلسفه اجتماعی-عدالت علی علیه السلام
اصل عدل در اسلام
علت انحراف مسلمین از عدل
ریشه کلامی حسن و قبح عقلی،اثر عملی و اجتماعی آن
فاجعه جمود شرایط امر به معروف و عقیده خوارج ...