- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 71959 - 58/6
- وزن: 0.50kg
- UPC: 6
بکت و تئاتر معنا باختگی
نویسنده: جیمز رابرتس
مترجم: حسین پاینده
ناشر: نمایش
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 128
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1377 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
در کتاب حاضر مشهورترین آثار ساموئل بکت معرفی و نقد میشوند که در زمرهی برجستهترین و تأثیرگذارترین نمایشنامهنویسان مدرن قرار دارد. نام بکت با جنبش موسوم به «معناباختگی» گره خورده است که در اوایل نیمهی دوم قرن بیستم در تئاتر اروپا شکل گرفت. معناباختگی یا Absurdity که مترجمان ایرانی در گذشته معادل تئاتر پوچی را برای آن به کار میبردند نحلهای از نمایشنامهنویسی مدرن است که ریشه در فلسفهی اگزیستانسیالیسم دارد و اندیشمندان و نویسندگانی همچون ژانـ پل سارتر ، آلبر کامو و فرانتس کافکا نقش بسزایی در شکلگیری مبانی آن ایفا کردند.
نمایشنامههای معناباخته با شخصیتهای عجیبوغریب و رویدادهای غیرمنطقی و دور از انتظار، خواننده را بهتزده و گیج میکنند تا جهانی بیمعناشده و روابطی مضحک و دلهرهآور میان انسانهای روزگار ما را به نمایش بگذراند. آثار بکت، بویژه شاهکار او نمایشنامهی در انتظار گودو، عرفهای نمایشنامهی خوشساخت را بر هم میریزند و با نشان دادن مخمصههای دردناک و در عین حال خندهآور انسانهای مفلوک، تصویری از زندگی پراضطراب ما در جهانی بیگانه و بیرحم به دست میدهند. نویسندهی کتاب حاضر، پس از تبیین ویژگیهای تئاتر معناباخته، نمایشنامههای مهم بکت را از منظر مضامین و تکنیکهای معناباختگی در آنها مورد بررسی نقادانه قرار میدهد.
دکتر جیمز رابرتس، مؤلف این کتاب، استاد ادبیات انگلیسی در دانشگاه نبروسکا در آمریکاست و تألیفات متعددی دربارهی بکت دارد. دکتر حسین پاینده، مترجم این کتاب، متخصص نظریه و نقد ادبی است و دهها مقاله و چندین کتاب در این حوزه منتشر کرده است که از آن جمله میتوان به کتاب نقد ادبی و دموکراسی و نیز قرائتی نقادانه از آگهیهای تجاری در تلویزیون ایران اشاره کرد.