دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق ؛ گفتاری در حکمت کردار

بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق ؛ گفتاری در حکمت کردار
درحال حاضر موجود نمی باشد
بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق ؛ گفتاری در حکمت کردار
  • موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
  • مدل: 157745 - 68/3
  • وزن: 0.40kg
0 ریال

بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق

نويسنده: امانوئل کانت
مترجم: حمید عنایت , علی قیصری
ناشر: خوارزمي
زبان كتاب: فارسي
تعداد صفحه: 210
اندازه كتاب: رقعی سلفون - سال انتشار: 1394 - دوره چاپ: 2 

 

مروری بر کتاب

گفتاری در حکمت کردار

كتاب برگردان يكي از مهمترين رسالاتي است كه در تاريخ فلسفه مغرب زمين در زمينه اخلاق و حكمت عملي نوشته شده. با وجود حجم نسبتا كم تاثير شگرف بر انديشه بشر از خود برجاي گذاشته است.
کانت در فلسفهٔ خود در پی پاسخگویی به سه پرسش اساسی است: 
نخست این‌که چه چیز را می‌توان دانست (نقد عقل محض)؟ 
دوم این‌که چه باید کرد (نقد عقل عملی)؟ 
سوم این‌که چه امید و انتظاری می‌توان داشت؟

رای شروع معرفت‌شناسی کانت باید گفت معرفت‌شناسی شاخه‌ای از فلسفه است که به عنوان نظریه چیستی معرفت و راه‌های حصول آن تعریف می‌شود. مثلاً از کجا و چگونه متوجه شویم مطلبی درست است و ریشه شناخت ما از کجا می‌آید؟

در اصل این مسئله معرفت‌شناسی مهم‌ترین بخش از فلسفه مدرن بعد از لاک به حساب می‌آید که تمام موفقیت‌های مکتب تجربه گرایی در انگلستان در این زمینه است. یکی از بزرگترین تجربه گرایان و فلاسفه تاریخ بریتانیا و هم دوره کانت، دیوید هیوم کسی که تجربه‌گرایی را به اوج خود رساند. یک روز کانت مشغول خواندن بزرگ‌ترین اثر هیوم یعنی تحقیق در فاهمه انسانی بود که اعلام کرد که :از خواب جزم اندیشانه (متعصبانه) اش بیدار شده‌است.

 پس کانت نوعی نگاه متعادل و بینابینی یا سنتزی در برخورد با دو مشرب مسلط آن زمان، یعنی فلسفه قاره و فلسفه انگلستان در پیش گرفت و همین نگاه به وی امکان داد تا به دور از حب و بغض‌های رایج در میان پیروان این دو مشرب امکان تلفیق و ترکیب آن‌ها را فراهم سازد و سنتز یا برابر نهاد دیگری ارایه کند که نام او را در عرصهٔ نظام فلسفی جهان و فلسفه کلاسیک آلمان به اوج افتخار برساند. یکی از میراث‌های اساسی به جای مانده از دستگاه فکری و تحلیلی کانت مبادرت به فراهم ساختن بستر نقد به عنوان یکی از بسترهای چالش‌برانگیز در عرصهٔ فلسفهٔ مدرن اروپاست. او همانند تجربه گرایان معتقد بود که ابتدائاً باید به قوهٔ شناخت پرداخت و محدودیت‌ها و توانایی‌های آن را معلوم کرد و این بستر را با تدوین سه اثر مهم که بعدها به صورت آثار کلاسیک فلسفهٔ مدرن و ایدئالیسم آلمانی درآمدند پی می‌گیرد؛ یعنی در قالب نقد عقل محض و دوم نقد عقل عملی و سوم نقد قوه حکم یا نقد داوری.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات