- موجودی: موجود
- مدل: 192421 - 88/2
- وزن: 0.44kg
برداشت هایی درباره فلسفه تاریخ از دیدگاه قرآن
نویسنده: حبیب الله پایدار
ناشر: اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 315
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1356 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : درحد نو _ نو ؛ روی جلد لکه دارد
مروری بر کتاب
سیمای تاریخ و قوانین تحول جامعه انسانی در قرآن
بازنمایی فلسفه ی متعالی تاریخ شیعی: تدوین فلسفه ی تاریخ با دو روش متفاوت امکان پذیر است؛ روش نخست، روش عقلی است که تکیه بر خرد واندیشه دارد وتنها از منطق واستدلال عقلی در فرآیند مطالعه وپژوهش استفاده می کند که در غالب کتاب های فلسفه تاریخ این روش را به عنوان روش تحقیق در فلسفه ی تاریخ نام می برند.
اگرچه برخی بهره برداری از روش نقلی، استفاده از روش استقرایی ومطالعه تجربی تمدن ها وپدیده های تاریخی را جهت رسیدن به فلسفه ی تاریخ پیشنهاد می دهند ، اما به نظر می رسد به جهت ویژگی خاص موضوعات ومسائل مطروحه در فلسفه تاریخ واحاطه نداشتن ذهن انسان به وجوه گسترده تاریخ، تنها کسانی می توانند نگاهی جامع به تاریخ وقوانین وسنن حاکم بر آن داشته باشند که خود حاکم بر تاریخ باشند.
بر این مبنا تنها منبع راهگشا در تدوین فلسفه تاریخ «دین» است. بر این اساس روشن می گردد که مقید شدن فلسفه ی تاریخ به قید شیعی، هم از نظر روش وهم از نظر مبانی ومبادی حاکم بر فلسفه تاریخ قابل توجیه است. از دیگر سو می توان از مؤلفه های فلسفه ی نظری تاریخ در تحلیل وارزیابی درست بعضی از آموزه های اسلام ودقیق تر آموزه ی مهدویت بهره جست. تبیین روشن وحتمی فرجام تاریخ از مهم ترین کارکردهای این پیوند است.
فهرست
قانون به جای تصادف
تضاد به عنان یک عامل اساسی در حرکت جامعه / و ...
تحول جوامع و ظهور تضادهای اجتماعی
قانون علیت در تحولات اجتماعی
مناسبات تولیدی و اجتماعی / و ...
عوامل محرکه رفتار و علل بروز تضادهای اجتماعی وظیفه ای
تکامل وسایل تولید
پیدایش مالکیت خصوصی و آغاز استثمار
انسان در میان دونیرو و کشش متضاد
و...
شرایط عینی و ذهنی و بروز دگرگونیهای بنیادی در جامعه و تاریخ
شرط اول ـ تشدید تضادهای اجتماعی ـ اقتصادی / چیدن میوه قبل از موعد
ستمگر بر ضد خود
و...