دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

باخ فیلسوف نغمه ها

باخ فیلسوف نغمه ها

نویسنده: دنیس آرنولد
مترجم: غلامحسین میرزا صالح
ناشر: مازیار
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 156
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1394 - دوره چاپ: 1

کیفیت : در حد نو ؛ لبه جلد و صفحات کتاب رد زردی دارد


مروری بر کتاب

مصور

یوهان سباستین باخ (1750-1685) آهنگساز نامور آلمانی است.

دنیس آرنولد در این کتاب زندگی و دستاوردهای هنری این چهره سرشناس هنر موسیقی جهان را گردآورده است.

«در حقیقت باید گفت تأثیر رقص‌های عامیانۀ فرانسوی در موسیقی باخ برای ساز کلاویه‌ای چشمگیر است. مقصود از ساز کلاویه‌ای در اینجا هارپسیکورد یا کلاویکورد است. جای تعجب است که باخ در طول سال‌های اقامت در وایمار تعداد کمی از این نوع اثر تصنیف کرد. باید گفت که احتمالاً تمـام توانِ خود را در مـورد ساز کلاویه‌ای، منحصراً صرفِ موسیقی برای اُرگ می‌کرده است. اینک محروم از هر نوع اُرگی که نیازش را برآورده سازد ناگزیر به سوی سازهـای کلاویه‌ای سیمی روی آورده بـود. البته ایـن امـر تـا اندازه ای طبـیعی به نظر می‌رسید.

باخ نمی‌توانست بعد از آن همه سال‌ها، دست از بداهه‌نوازی و تمرین روی ساز کلاویه‌ای بردارد. از این گذشته به آن نیاز داشت، یا در واقع نیازها داشت. او موسیقی کلاویه‌ای را به دو منظور می‌نوشت. نخست به عنوان موسیقی رسیتال. البته باید به خاطر داشته باشیم که شنیدن صدای مستمر هارپسیکورد، حتی هارپسیکورد بزرگ فقط در سالن کوچک ممکن بود. دوم به عنوان موسیقی آموزشی. پسران باخ که در حال بالیدن بودند می‌بایست روشِ صحیح نوازندگی (باخ در مورد انگشت‌گذاری نظرهای جالب و مترقیانه‌ای داشت) و آهنگسازی را بیاموزند.

باخ معتقد بود این دو برای یک موسیقیدان قابل تفکیک نیست. بعید به نظر نمی‌رسد کـه باخ به بعضی از اشراف‌زادگان نیز درس موسیقی می‌داده است. به دو مورد یاد شده احتمالاً باید موسیقی مورد نیاز برای نواختن شاهزاده را هم افزود. این شاهزاده به نواختن ساز کلاویه‌ای همان قدر علاقه‌مند بود که به ویول داگامبا و سازهای دیگر.»

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات