- موجودی: موجود
- مدل: 203298 - 23/1
- وزن: 0.20kg
امیرارسلان نامدار
نویسنده: میرزا محمدعلی نقیب الممالک
مترجم: محمدرضا جعفری
ناشر: امیر کبیر - سازمان کتابهای طلائی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 40
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1353 - دوره چاپ: 3
کمیاب - کیفیت : در حد نو ؛ جلد و صفحات رد زردی دارد
مروری بر کتاب
مصور
از نسخه تصحیح شده دکتر محمدجعفر محجوب
داستان امیر ارسلان نامدار از آنجا به وجود آمد که ناصرالدین شاه قاجار عادت داشت که به هنگام خواب برایش قصه بخوانند البته عده ای نوازنده هم کمی دورتر می نشستند و برایش آهنگ های آرامی می نواختند تا همراه شنیدن قصه به آرامی به خواب رود و نقیب الممالک نیز که قصه گوی مخصوص شاه بود هرشب قصه ای را برای شاه تعریف می کرد و در این میان گاهی قصه هایی نیز می ساخت.
قصه امیر ارسلان نامدار نیز از قصه های ساخته اوست اما فخرالدوله دختر ناصرالدین شاه نیز که دختر باذوقی بود از پشت در به این داستان ها گوش می داد و آن ها را می نوشت و به این ترتیب قصه امیر ارسلان به دست ما رسیده است.
کتاب فوق بخشی از آن داستان است که به صورت روان بازنویسی شده است و در مجموعه کتاب های طلایی در سال های دور وقتی که پدر و مادر های شما نوجوان بوده اند به چاپ رسیده اما هنوز هم کتابی خواندنی است.
سری کتابهای طلایی از نظر سرو شکل و طراحی روی جلد ، جذابیت های بسیاری برای بچه ها داشت، روی جلد اغلب این کتابها را نقاشیهای رنگی بسیار زیبایی تشکیل میداد. در لابلای متن داستان نیز چند موقعیت به صورت نقاشی شده (سیاه و سفید)، چاپ شده بود که در محکمتر شدن ارتباط خواننده ی کم سن و سال کتاب، با داستان و حال و هوای آن نقش تعیین کننده ای داشت، چرا که تجسمی عینی از شخصیتها ، فضا و مکان را نیز در اختیارش می گذاشت تا در طول داستان، آنها را بدین شمایل در ذهن مجسم کند. و جالب اینکه نگارنده پس از همه ی این سالها و با وجود دیدن فیلم دن کیشوت و یا خواندن کتاب آن، هنوز که هنوز است هروقت اسم دن کیشوت و دیگر شخصیتهای این رمان را میشنوم، به همان شکل که در کتابهای طلایی نقاشی شده بود در ذهن مجسم می کنم.
انتخاب لوگویی ثابت که در ذهن مخاطبان به سرعت جا افتاده و حک میشود، تنوع عناوین، جذابیت مضامین و البته چاپ بسیار خوب آن در آن زمان که حتی از بسیاری تولیدات امروزی نیز (با وجود تمام پیشرفتهای تکنولوژیک) بهتر به نظر میرسد؛ این مجموعه را حاصل کاری به تمام معنا حرفهای در زمان خود به نمایش میگذارد. رویکردی که حتی امروز نیز به ندرت در میان ناشران شاهد آن هستیم. بی شک این حرفه ای گری در کار، کیفیت بالا تولیدات و پیشگام بودن در حوزه نشر؛ که در همه سازمانهای مرتبط به امیرکبیر شاهد بودیم حاصل بکارگرفتن چهره هایی مستعد و توانمند این حوزه از نویسندگان، مترجمان و حتی ویراستاران بود.