- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 159160 - 92/8
- وزن: 0.30kg
اعترافات آگوستین
نویسنده: جیلین کلارک
مترجم : رضا علیزاده
ناشر: نشر مرکز
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 180
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1379 - دوره چاپ: 1
کیفیت : نو ؛ لبه جلد کتاب سائیدگی مختصری دارد
مروری بر کتاب
در اواخر قرن چهارم میلادی لازم بود که روشنفکرترین کارگزاران دولتی را متقاعد کنند تا در مقام خود باقی بمانند. از زمان افلاطون و سقراط این موضوع که پرداختن به امور خانه و حکومت مانع از خردورزی میشود و از طرفی این موضوع که خردمند باید وظایف خویش را در قبال خانواده و شهر به انجام برساند، مورد بحث و مناقشه بود.
مسیحیان اعتقادی به این امر نداشتند. عهد جدید تشویقشان میکرد که همکیشان را خانواده راستین خود و خود را شهروند مُلکی دیگر بپندارند که موقتاً در دنیایی اقامت گزیدهاند که دوامی ندارد. این موضوع هنگامی که مسیحیت دین اقلیت بود مشکلی به وجود نمیآورد. ولی کنستانتین سی سال پیش از تولد آگوستین، مسیحیت را به دین رسمی و مورد تأیید و تشویق امپراطوری تبدیل کرده بود و تئودوسیوس اول، که هنگام بیستوپنجسالگی آگوستین به امپراطوری رسید، عرصه را بر کسانی که سعی در احیای کیش قدیمی داشتند تنگ کرد (هرچند که او نیز در عمل به گماردن مناسبترین آدمها به مشاغل مورد نظر ادامه داد).
مهمترین کارکردهای حکومت روم دفاع از امپراطوری و اجرای قانون بود. مسیحیان حکم «قتل مکن» و این آموزه مسیح را که گونه دیگرت را در برابر سیلی بگردان، پذیرفته بودند. آنان موظف بودند نهتنها از قتل اجتناب کنند، بلکه خشونت را با عدم خشونت پاسخ گویند. پس چطور میتوانستند سپاهیگری کنند یا به سربازان فرمان قتل دهند یا قانون را با روشهای معمول شکنجه، به فرض برای اثبات حقیقت، به اجرا درآورند یا کسانی را که توان پرداخت جریمه ندارند، تنبیه بدنی کنند یا حکم اعدام را به اجرا بگذارند؟
سنت مسیحی در طول سه قرنی شکل گرفته بود که همیشه کسان دیگری بودند که در سپاه خدمت کنند و عدالت را به اجرا درآورند. آشتی دادن آموزههای صلحطلبانه مسیحی با نیازهای قانونی و دفاعی بسیار دشوار بود. بعضی از مسیحیان این کار را همیشه ناممکن پنداشتهاند. گرویدن آگوستین به مسیحیت هنگامی پیش آمد که احتمالاً بیش از چند سال با حکومت ایالتی و در اختیار گرفتن اعدام و سیاست جانیان و درگیری ضروری (حتی در دستگاههای اداری) در امور تأمین هزینه سپاهیان و تدارک آن فاصله نداشت.
استفاده از زور یگانه مشکل مردمی که میخواستند به نیکی زندگی کنند، نبود. آگوستین دوستانش را با خود به میلان آورده بود. مردان جوان متخصصی مثل خودش که آفریقایی بودند و میکوشیدند تا موقعیت خود را در مشاغل دولتی استحکام بخشند و در تردید بودند که آیا کارشان درست است یا نه. آلیپیوس وکیلی بود که پس از گذراندن سه دوره در مقام مشاور حقوقی، «فروختن مشاوره»، هنوز استخدام نشده بود. آگوستین «سخنفروش» بود، یعنی سخنران و آموزگار حرفهای، هرچند مطمئن نبود که بتوان فن بلاغت را آموزش داد. نبریدیوس ادبیات درس میداد و دستیار دوست دیگری به نام ورکوندوس بود. آنان درگیر تحکیم فرهنگ و نظامی بودند که تردیدشان درباره آن جدی بود و تا میتوانستند اوقاتشان را صرف مطالعه و بحث درباره فلسفه و الهیات میکردند. آنان در حاشیه کلیسا قرار داشتند. برخی از بهترین دوستانشان و همینطور بعضی از افراد مورد تحسین آنان مسیحی بودند.
کسی هست که بتواند از عهده شکر و ثنای خداوندگار برآید، چه شکوهمند است قدرت او. چه بیپایان و غیرقابل درک است حکمت او، خداوندا، آدمی یکی از آفریدههای توست و طبیعتش مایل به پرستش تو. او بار سنگین مرگ را بر دوش میکشد، که نشانهای است از معصیت خویش، تا همیشه در یاد داشته باشد که تو غرور و تکبرش را تاب نمیآوری. و با این وجود، ازآنجا که او جزئی از مخلوقات توست، شوق ستایش تو را در سر دارد.
اندیشهی تو چنان در اعماق وجودش خانه نموده که راضی نمیشود مگر به ستایش تو، زیرا تو ما را از بهر خود پرداختهای و قلوبمان روی آرامش نمیبینند تا آنگاهکه در تو آرامش یابند. آنان که در پی خداوندگارند برای مدح و ثنایش فریاد برمیآورند، زیرا هر آنکس که در جستجویش باشد او را خواهد یافت، و آنگاهکه او را بیابد به پرستیاش همت خواهد گمارد. من نیز با توسل به ذکرت در جستجوی توی هستم خدایا، و آنگاهکه دست به دعا برمیدارم که تو ایمان دارم، زیرا رهبرانی داشتهایم که ذکر تو را برایمان خواندهاند. این ایمان من است که تو را میخواند، خدایا، همان ایمانی که خودت به من موهبت نمودی و آن را به واسطه ی قدرت پسرت در من زنده گردانیدی، همان پسری که در قالب انسان درآمد، و کشیشان جانشینان اویند...
آگوستین معروف به آگوستین قدیس زاده ی 13 نوامبر 354 و درگذشته ی 28 اوت 430 ، از تأثیرگذارترین فیلسوفان و اندیشمندان مسیحیت در دوران باستان و اوایل قرون وسطی محسوب میگردد. او از شکل دهندگان سنت مسیحی غربی (کاتولیک و پروتستان) به حساب میآید.وی از قوم بربر در شمال آفریقا بود و در شهر تاگاسته یا سوق اهراس در ایالت رومی نومیدیه واقع در الجزایر کنونی متولد گردید. او از یک مادر مسیحی و پدر مشرک به دنیا آمد.
اعترافات اثری از زندگینامه سنت آگوستین از است که شامل 13 بخش است که بین سالهای 397 تا 400 میلادی به زبان لاتین نوشته شده است. در این کار ، جوانان گناهکار سنت آگوستین و گرایش او به مسیحیت بیان شده است. ترجمه های مدرن انگلیسی آن بعضا با عنوان اعترافات سنت آگوستین منتشر می شود تا کتاب را از کتابهای دیگر با عناوین مشابه متمایز کند. عنوان اصلی آن «اعترافات در سیزده کتاب» بود.
اعترافات به طور کلی یکی از مهمترین متون آگوستین در نظر گرفته می شود. به طور گسترده ای به عنوان اولین زندگینامه مسیحیان غربی که تاکنون نوشته شده است دیده می شود (اوید این ژانر را در ابتدای قرن اول میلادی با Tristia خود اختراع کرده بود) ، و الگوی تأثیرگذاری برای نویسندگان مسیحی در سراسر قرون وسطی بود. پروفسور هنری چادویک نوشت که اعترافات "همیشه در میان شاهکارهای بزرگ ادبیات غرب قرار می گیرد".
این اثر زندگینامه کاملی نیست ، زیرا در اوایل دهه 40 سنت آگوستین نوشته شده است و او مدتها بعد زندگی کرد و اثر مهم دیگری به نام "شهر خدا" را تولید کرد. همچنین باید گفت که این یک اثر کلامی قابل توجه است که شامل مراقبه های معنوی و بینش است.