- موجودی: موجود
- مدل: 201154 - 56/5
- وزن: 0.80kg
اسرار الصلوه
نویسنده: جواد ملکی تبریزی
مترجم: رضا رجب زاده
ناشر: پیام آزادی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 447
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1380 - دوره چاپ: 9
کیفیت : نو ؛ کتاب با نایلون جلد شده است
مروری بر کتاب
کتابی که حاوی هزار نکته از اسرار نماز است و بسان استاد اخلاق برای انسانهای آماده خودسازی محسوب می شود. برخی از اسرار طهارت و عبرت و تفکّر را گوشزد می کند و به معانی وسوسه و الهام می پردازد. با بحث از گناهان کبیره اشاره ای به توبه نموده و حضور قلب و حالات ملکوتی آدمی را توضیح می دهد.
مرحوم حاج میرزا جواد آقای تبریزی از اعاظم تلامذۀ مرحوم آیه الحقّ و سند التّوحید معلّم ربّانی حاج شیخ حسینقلی همدانی رضوانالله علیهما است . و کتب وی عبارتند از: «لقاءالله» و «أسرار الصَّلوه» و «المراقبات» (أعمال السَّنه) که الحقّ مستغنی از تعریف است، بالاخصّ کتاب «لقآءالله» ایشان آتشی مخصوص دارد و برای فتح باب سالکین إلیالله کلید و رمز موفّقیّت است.
... من از بعضی أجلاّء مشایخ خودم که همانند او حکیم عارفی، و معلّم حاذقی را در راه خیر، و طبیب کاملی را ندیدهام پرسیدم: کدامیک از أعمال جوارح را که شما تجربه نمودهاید اثرش در قلب بیشتر است؟! فرمود: سجدۀ طویله در هر روزی که آنرا ادامه دهد، و طول بدهد جدّاً تا اینکه یکساعت و یا سه ربع ساعت به طول انجامد و در آن بگوید: لَآإِلَـٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَـٰنَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّـٰلِمِینَ .
«هیچ معبودی نیست جز تو ای خداوند! تو پاکی و منزّه و مقدّس میباشی! من هستم که رویّه و دأبم این بوده است که از ستمگران بودهام.» بطوریکه نفس خود را گرفتار و محبوس در حبس عالم طبیعت مشاهده نماید و مقیَّد و مغلول به قیدها و غلهای اخلاق رذیله بنگرد، و خداوند را تنزیه کند که: تو این کار را از روی ظلم و ستم به من ننمودی! و من بودم که به نفس خودم ستم نمودم و آنرا در این مهلکۀ عظیمه وارد ساختم .
بدان که طهارت چنانکه در بعضی از روایات تصریح شده از کلیدهای نماز است و ما ابتدا بذکر بعضی از اسرار آن پرداخته و در ابواب و فصولی چند، این مسئله را بیان میداریم باب اول در اشاره به آنچه که عاقل را از تفکر در حقیقت طهارت لازم می آیدانسان عاقل باید در حقیقت و تمرۀ طهارت بیندیشد و هر گاه دانست که سعادت ظاهری و باطنی در نظافت است در آیاتی که در این زمینه در کتاب خدا رسیده تفکر نماید و بخصوص در این آیۀ شریفه که می فرماید: مٰا یُرِیدُ اللّٰهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لٰکِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ (مائده- 6) چنانکه در وسایل باب وضوء از کلینی از ابی عبد اللّه (ع) روایت شده که آن حضرت از رسول بزرگوار اسلام (ص) روایت نموده که آن حضرت فرمود: افتتاح الصلوه الوضوء الخ، و همچنین از صدوق از امیر المؤمنین (ع) بعینه رسیده است.
ترجمه: خدا نخواسته برای شما (در دین) هیچگونه سختی و دشواری قرار دهد و لکن میخواهد تا شما را پاکیزه گرداند.و بعد این آیۀ شریفۀ دیگر را که میفرماید: وَ اللّٰهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ (توبه- 180) را ضمیمه آن بنماید و معنای محبت ذات اقدس حق را تعقل نموده و بداند که ثمرۀ حب و دوستی حضرت پروردگار برداشتن پرده ها و حجاب ها از دل بنده است که در سایۀ این امر آدمی به نور و سعادت دست می یابد، و سپس در آن حدیث شریف که می فرماید: «الطهور نصف الایمان» طهارت نصف ایمان است بنگرد، از مجموعۀ این ها باین نتیجه میرسد که مراد از «طهور» خالی شدن و پاک گشتن از هر چیزی است که موجب ناپاکیها و کثافات ظاهر و باطن آدمی گردد.
و نصف دیگر ایمان عبارت از آراستن نفس به فضایل ظاهری و باطنی است، بعنوان مثال ایمان بدن به طهارت بدن بواسطۀ وضو و اجتناب از معاصی، و آراستن آن به عطر و اعمال صالحه و نیکو است، همچنین ایمان قلب به طهارت دل بواسطۀ تزکیه و پاک سازی آن از اخلاق رذیله و آراستن آن به تخلق باخلاق خدائی است، و ایمان سرّ و نهان آدمی بفراموشی آنچه که غیر خدا است و آراستن آن به یاد خدا و بعبارت دیگر نفی موهوم و صحو معلوم و پرده برداشتن از حجاب های جمال است. اگر بگوئی که در عرف فقهاء طهارت پاک ساختن بدن از کثافتها و احداث است، و این معنای مذکور برای طهارت از کجا فهمیده می شود؟