- موجودی: موجود
- مدل: 191826 - 28/2
- وزن: 0.80kg
آیا ما مسلمان هستیم؟
نویسنده: محمد قطب
مترجم: جعفر طباطبائی
ناشر: آسیا
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 401
اندازه کتاب: رقعی سلفون - سال انتشار: 1350 - دوره چاپ : 1
کمیاب - کیفیت : درحد نو
مروری بر کتاب
سید قطب آفت بزرگ جوامع اسلام را ملی گرایی می داند. علت مخالفت او با ملی گرایی این است که ملی گرایی در مقابل وحدت مسلمانان قرار گرفته است. سید قطب همچون سید جمال الدین اسد آبادی مرزهای جغرافیایی را در هم شکست. وی معتقد بود هر جا مسلمانی هست آنجا قلمرو اسلام است. و اگر کشوری اجنبی به یکی از کشورهای اسلامی حمله کند به اسلام حمله کرده است.
سید قطب به این معنی اذعان دارد که امپریالیسم مهمترین بازی خود را زمانی انجام داد که میهن بزرگ اسلامی را به کشورهایی کوچک با گرایشهای ضعیف"ملی" تقسیم کرد. و ملیت بزرگ اسلامی ، در این کشورها کنار گذاشته شد.
استعمار با این کار اتحاد بزرگی را که اسلام پدید آورده بود از هم پاشانید. اتحادی که در آن نژاد، جنس، رنگ و زبان مطرح نبود بلکه همگی با یک صدا و برادروار شعار واحدی سر می دادند.
كتابچهى حاضر تلاشى گذرا براى پیگیری خط سيرى است كه به محدود شدن آن مفهوم گسترده و فراگیر اسلامى منجر شد و به جزئياتى پراكنده و بىربط و بدون مدلول تبدیل گشت و در عباداتى ـ خالصانه يا بدون اخلاص ـ محدود شد كه مسلمانان آن را همهى اسلام مىپندارند و بر اين گمان هستند كه از طريق آن مىتوانند به ديدار خدا دست يابند و موجبات رضايتش را فراهم آورند. در حالى كه خداوند در كتاب عزيز خود، به آنان گوشزد مىكند، كه آنچه را اسلام مىپندارند مورد پسند خدا نيست!
...نفوذ فرانسوىها در مصر، لبنان و سوريه بهطور روزافزون گسترش مىيافت، تا جائى كه يك مكتب فكرى در حمايت از آنان پايهگذارى شد كه بعضى از پیروان آن معتقد بودند كه فرانسه، وطن دوم و مادر محبوب آنهاست! و بعضى میگفتند كه مصر هرگز جزو شرق نبوده و همچون فرانسه همواره يكى از بخشهاى ساحلی درياى مدیترانه بوده است و روابط فكرى، روحى و فرهنگى مصر هميشه با ملتهاى ساكن در سواحل اين دريا برقرار بوده است نه با ملتهاى شرقى.
به تعبيرى ديگر هيچ رابطهاى با اسلام كه از قلب جزيرةالعرب سرچشمه گرفته و از سواحل درياى مدیترانه نيامده است، نداشته است! اين گونه افراد به مراكز آموزشى خاصى مىرفتند ـ البته با هزينهى فرانسوىهاى صليبى و استعمارگر ـ تا نسلهاى جديد مسلمان را وابسته و متمايل به فرانسه پرورش دهند تا بهطور كلى از اسلام دور شوند!
اما فرانسه نتوانست به همهى آرزوهاى قديمى خود كه در زمان حملهى ناپلئون براى آن هزينهى اشغال مصر را پرداخته بود، دست يابد. آرزوهايى كه مدت زيادى آنها را در سر مىپروراند. شكست كامل فرانسه به خاطر اين بود كه طمعورزىهاى انگليس زيركانهتر پيش مىرفت و انگلستان در سال 1882 مصر را به اشغال خود درآورد تا هفتاد و چند سال در آنجا خيمه زند."