- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 185632 - 120/7
- وزن: 0.30kg
آزاداندیشی خیام و حافظ
نویسنده: فرج الله شریفی گلپایگانی
ناشر: رهام
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 206
اندازه کتاب: رقعی گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1378 - دوره چاپ: 1
کمیاب - کیفیت : نو
مروری بر کتاب
تعصبات مذهبی و فرقه ای در بازنگری خیام به «دین موجود » و تلاش عالمانه برای پرده برداری از سیمای «دین موعود » بی تاثیر نبود. خیام همچون حافظ به دنبال رونمایی از جان و جهان حقیقت بود و جنگ های مذهبی و تعصبات دینی را محصول حیرت و سرگردانی انسان هایی می دانست که از درک و دریافت گوهر ناب حقیقت و فهم درست دین و آیین عاجزند.
از این رو وقتی در آیینه اندیشه های فلسفی او شناور شویم، با شاعری ملاقات می کنیم که به دنبال آرامش نفس، وارستگی و رستگاری است:
شادی بطلب که حاصل عمر دمی ست هر ذره ز خاک کیقبادی و جَمی ست
احوال جهان و اصل این عمر که هست خوابی و خیالی و فریبی و دمی ست
نگارنده با مروری بر مقوله آزاد اندیشی و با تاکید به این که آزاد اندیشی، انکار مطلق مذاهب (آتهئیسم) نیست، سعی دارد آزاد اندیشی حافظ و خیام را با نگاهی به عصر تعصبآمیز این دو بررسی و ارزیابی نماید .البته مباحث اصلی کتاب بیشتر به جهان بینی حافظ، شیوه رندی حافظ، زیباییشناسی حافظ و برخی نظریات اجتماعی حافظ اختصاص مییابد .
وی [حافظ] جهان را با نگرشی کنجکاو، فراگیر و جسورانه میدید، آن چنان که هست و دیدهای بصیر باید آن را ببیند .آن جا که از راز و شور و سوز درون خود، سخن میگوید، راز و درد را عریان برملا میسازد، آن جا که به طغیان فرا میخواند .آن جا که در شکاکیت خود قدسیهای مزور را رنگ پریده میسازد، پرده ریا از رخسارشان برمیگیرد .آن جا که نغمهگر عشق است و به عدل و خرد نکتهگیر و مردد است .آن جا که بیعدالتیها را میبیند و رستاخیز و بررسی این حساب و کتابها را منکر میشود...آن جا که پرستنده زیباییهاست، فقر را دم میزند و عدل را میستاید...