- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 174391 - 55/4
- وزن: 0.50kg
آثار الحق
نویسنده: نورعلی الهی
ناشر: جیحون
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 1300
اندازه کتاب: جیبی گالینگور - سال انتشار: 1373 - دوره چاپ: 4_ 2
کمیاب - کیفیت : نو ؛ لبه جلد کتاب افتادگی مختصری دارد
مروری بر کتاب
مطالب اين كتاب، بخشي از يادداشتهايي است كه دكتر بهرام الهي از گفتارهاي پدرش، نورعلي الهي (استاد الهي)، گردآوري كرده است. دكتر الهي در پيشگفتار چاپ نخست اين كتاب هدف خود را از گردآوري اين گفتارها چنين بيان ميكند: هنگامي كه در سال 1343 شمسي، پس از پايان تحطيلات 14 ساله در رشتهي طب، نزد پدرم بازگشتم، دريافتم كه گفتارهاي او اثري رباني دارد. از اينرو دريغم آمد اين گفتارها، نانوشته، از دست برود... كار ثبت گفتارها، تا چندي پيش از درگذشت استاد الهي تقريبا به مدت ده سال ادامه يافت.
نورعلی الهی (استاد الهی) (۱۹ شهریور ۱۲۷۴ - ۲۷ مهر ۱۳۵۳) عارف، فیلسوف، قاضی و موسیقیدان. او غالب زندگانی خود را صرف تحقیق در مسائل متافیزیک مانند کاربردهای عملی بعد عرفانی و اخلاقی دین در اجتماع و مطالعه در الهیات و فلسفه نمود.
فلسفه و تعلیمات متافیزیک نورعلی الهی مبتنی است بر سوالاتی درباره منشا و طبیعت انسان، جایگاه او در عالم هستی و سرنوشت نهاییاش. در جهانبینی او، بعد معنوی انسان، اهمیتی اساسی دارد. او همواره میکوشید تا انسان را با بعد معنویاش آشنا سازد و اهمیت حفظ تعادل میان دو بعد مادی و معنوی را یادآور شود.
وی معتقد است «دین»، به معنای وسیعش، جوهر تمامی ادیان الهی است که در حقیقت، خود «علمی» است دقیق، مبتنی بر مشاهدات و ادراکات عینی، منسجم و تجربی که بدین تعبیر امری است جهانی و مستقل از هر گونه آیین خاص و جدا از عوامل تاریخی یا فرهنگی.
همچنین او معتقد است، تفاوتهای میان ادیان الهی صرفاً ظاهری و در مورد مسائل فرعی است و انسان میتواند به کمک وجوه اصلی و عالمگیر دین، پی به سرنوشت حقیقی خود ببرد و به وجود معنوی خود دست یابد.
او معتقد است «معنویت» عبارت است از برقراری تعادل در تمامی امور. تعادلی که میبایست در بطن یک زندگی فعال بهدست آورد، زیرا فقط در اجتماع است که انسان میتواند فطرت واقعی خود را بشناسد و خصوصیات انسانیت را در درون خود رشد دهد و به کمال برساند.
به اعتقاد او، خودشناسی مستلزم عملی بیش از تفکر صرف است و معنویت هم مانند علوم دیگر، الزاماً باید بر اساس تجربیات قابل تحقیق و بررسی، بنا شود. لذا آنچه وی در قالب تعالیم مکتوب و شفاهی خود منتقل کرده، نتیجه مستقیم تجربیات شخصی اوست و نه فقط تفکرات فلسفی.